Share

Share

Bloki

Z Minecraft Wiki Polska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Typy bloków

Blok jest podstawową jednostką z której zbudowany jest w Minecrafcie świat. Tworzą razem z bytami całe otoczenie i mogą być wydobywanie i przetwarzane przez gracza na wiele sposobów co stanowi istotę gry. Większość bloków jest statyczna, lecz istnieją również bloki ruchome, takie jak woda, lawa, ogień oraz portal.

Powierzchnia bloku złożona jest z 16x16 pikseli.

Rozmiar[edytuj]

Każdy blok ma szerokość i wysokość jednego metra. Odległość ta jest przedstawiana i analizowana na ekranie statystyk. Istnieją co prawda bloki wizualnie mniejsze, np. przycisk, ale gra postrzega je wciąż jako jednometrowy obiekt, przez co nie pozwala umieścić dwóch przycisków na jednym polu. Istnieją rownież większe bloki kombinowane składające się z dwóch rzeczywistych bloków, np. łóżko lub drzwi.

Solidność[edytuj]

Bloki dzielą się na solidne i niesolidne

  • Bloki solidne - to takie, przez które gracz nie może przejść. Większość typów bloków jest solidna. Przykładami solidnych bloków są kaktusy, drewno, bruk, trawa, piasek itd. Drabina także jest blokiem solidnym ponieważ można na niej stanąć. Każdy solidny blok z wyjątkiem skały macierzystej da się zniszczyć i zebrać.
  • Bloki niesolidne - to takie, przez które gracz lub inny mob może bez problemu przejść. Blokami takimi jest większość roślin np. wysoka trawa, pnącza lub zboże jak również niesolidnymi mogą być bloki innego rodzaju np. pajęczyna lub znak. Woda i lawa są również niesolidne co pozwala na pływanie.

Wyjątkiem jest piasek dusz, który spowalnia gracza gdy na nim stanie. Wejście na niego powoduje nieznaczne opadnięcie w dół, co czyni go tylko w połowie solidnym blokiem. Postawienie go na lodzie lub w wodzie wzmacnia efekt spowolnienia. Jego wysokość wynosi 7/8 normalnego bloku, nie jest więc blokiem solidnym.

Bloki generowane naturalnie[edytuj]

Spis wszystkich bloków:ID bloków

Te bloki występują naturalnie na mapie:

Ikona Id Blok
00 Powietrze
Kamień.png 01 Kamień
Trawa.png 02 Blok trawy
Ziemia.png 03 Ziemia
Bruk.png 04 Bruk
Skała macierzysta.png 07 Skała macierzysta
Woda.png 09 Woda
Lawa1.png 10 Lawa
Sand2.png 12 Piasek
Żwir.png 13 Żwir
Ruda złota.png 14 Ruda złota
Ruda żelaza.png 15 Ruda żelaza
Ruda węgla.png 16 Ruda węgla
WoodAnimation.gif 17 Drewno
Leaves.gif 18 Liście
Ruda lazurytu.png 21 Lazuryt (ruda)
Piaskowiec.png 24 Piaskowiec
TallGrass.gif 31 Wysoka trawa
Shrubs.gif 32 Uschnięty krzew
Yellow Flower.png 37 Mniszek lekarski
Ikona Id Blok
Poppy.png 38 Mak
Brązowy grzyb.png 39 Brązowy grzyb
Czerwony grzyb.png 40 Czerwony grzyb
Mossycobblestone.png 48 Bruk z mchem
Obsidian.png 49 Obsydian
Monster Spawner.gif 52 Spawner potworów
Chest.gif 54 Skrzynia
Ruda diamentu.png 56 Ruda diamentu
Ruda czerwonego kamienia.png 73 Ruda czerwonego kamienia
Snieg blok.png 78 Śnieg
Ice.png 79 Lód
Kaktus.png 81 Kaktus
Glina.png 82 Blok gliny
Bamboo.png 83 Trzcina cukrowa
Pumpkin.png 86 Dynia
BrownMushroomCap.png 99 Wielki brązowy grzyb
RedMushroomCap.png 100 Wielki czerwony grzyb
Melon pre.png 103 Arbuz (blok)
Winorosl.png 106 Pnącze
Grzybina1.png 110 Grzybnia
Lilia1.png 111 Lilia
End Portal Frame.png 120 Rama portalu Kresu
Cocoa Plant.gif 127 Roślina kakao
Ruda szmaragdu.png 129 Ruda szmaragdu

Dodatkowo, w wioskach, można znaleźć szybę, deski, biblioteczki, a nawet płytki naciskowe i płot (użyte razem wyglądają jak stół). Jednak płot i deski można znaleźć także w opuszczonych kopalniach.

W Netherze można znaleźć dodatkowo netherrack, glowstone , piasek dusz, netherową cegłę i płot z netherowej cegły oraz mob spawner Blaze'ów.

W początkowej darmowej wersji Survivalu gracz rozpoczynał z 10 blokami dynamitu oraz mógł uzyskać ziemię, bruk, drewno, złoto, żelazo, schodek z kamienia, oraz białą wełnę z owcy

Błędy[edytuj]

Kiedy postawi się jakikolwiek blok w jakiejkolwiek wersji Minecrafta, używając bardzo słabego komputera możliwe jest, że przy pojedynczym wciśnięciu przycisku myszy zostaną postawione dwa bloki zamiast jednego. Natomiast jeżeli będzie się chciało zniszczyć jeden blok - zostaną zniszczone dwa. To samo dzieje się też z drzwiami. Osoby, które posiadają nadzwyczajnie słaby komputer mogą zaobserwować to zjawisko jeszcze lepiej - zostaną postawione lub zniszczone trzy bloki. Dobrym rozwiązaniem tego problemu jest zmiana ustawień w grze na słabsze (np. większa mgła), albo ściągnięcie odpowiedniej modyfikacji takiej jak np. Optifine gdzie dużo łatwiej można zmieniać ustawienia gry.

Kontenery[edytuj]

Istnieje specjalny rodzaj bloków, zwany kontenerami. Można w nich umieścić bloki i przedmioty. Do nich zalicza się:

Istnieją modyfikacje Backpack i Iron Chest, które dodają jeszcze więcej kontenerów.