Owca

Z Minecraft Wiki Polska

Owca (ang. Sheep) to mob, który pojawił się w wersji Survival Test. Głównym przeznaczeniem owiec jest dostarczanie wełny i mięsa.

Zachowanie

Owce błąkają się bez celu. Kiedy znajdą jakąś przeszkodę często starają się wejść na nią przez skoki. Nie trzymają się z daleka od wody, częstym widokiem jest kilka podskakujących owiec w wodzie. Często spawnują się w grupach 2-8. Podobnie jak inne bierne moby, przebywają w pobliżu światła. Gdy uderzymy owcę to zacznie uciekać. Do tego zjada trawę dzięki czemu odrasta jej wełna.

Wygląd

Około 80% owiec pojawiających się naturalnie jest koloru białego. Inne naturalnie pojawiające się kolory to: czarny, szary, jasnoszary, brązowy i różowy. Po ostrzyżeniu wełna z ich ciała znika i pozostaje tam już tylko skóra z niedostrzyżoną wełną (nieważne, jakiego koloru była owca - wełna przy skórze zawsze jest biała). Po obcięciu można zobaczyć także resztę głowy owcy oraz jej uszy, które normalnie są niewidoczne. Użycie miotanej mikstury niewidzialności na owce spowoduje, że zniknie jej twarz i kopytka, natomiast wełna będzie nadal widoczna, bez względu na kolor. Po ostrzyżeniu owcy nożycami stanie się ona całkowicie niewidzialna. Owca jest wysoka na 1,25 bloku, szeroka na 0,625 i długa na 1,4375 bloku.

Kolory owiec

Naturalne

*Biały był jedynym kolorem przed wersją Beta 1.2.

Barwione

Rozmnażanie

Owce rozmnaża się przy użyciu zboża. Dziecko, które powstaje w wyniku tego procesu ma 50% szans na odziedziczenie koloru jednego rodzica i tyle samo, że przybierze barwę drugiego. Nie ma znaczenia, czy któryś z rodziców jest ostrzyżony. Jeżeli natomiast barwniki odpowiadające kolorom owiec mogą być łączone (jak np. czerwony i żółty), to kolor ich dziecka będzie mieszanką barw wełny rodziców (w tym przypadku kolor jagniątka będzie pomarańczowy).

Historia

Classic
24 października 2009 Notch opublikował to wideo w serwisie YouTube. Przedstawia ono testy owiec.
0.27 Dodano owce.
Alpha
1.1.0 Owca upuszcza od 1 do 3 bloków wełny po śmierci.
1.2.2 W grze wieloosobowej uderzenie owcy spowoduje wyrzucenie wełny, której nie da się podnieść. Jedynie zarzucenie wędki na owcę wyrzucało działającą wełnę.
Beta
1.2 Dodano kolorowe owce.
Kolorowe owce upuszczają odpowiedni kolor wełny.
1.4 Owce mogą pojawić się w kolorze różowym i brązowym.
1.7 Ostrzyżona owca dropi od 2 do 4 bloków wełny.
Nie wyrzucają już wełny, kiedy zostaną uderzone.
Wyrzucają jeden blok wełny, kiedy zostaną zabite.
Pełna wersja
1.0.0 Beta 1.9-pre3 Zredukowano poziom zdrowia owiec (z 5 na 4).
Owce można rozmnażać.
Dodano jagniątka.
1.1 11w49a Owce jedzą trawę, dzięki czemu odrasta im wełna.
11w50a Jagniątka jedzą więcej, niż dorosłe owce.
1.4.2 12w38a Dodano nowe dźwięki owiec.
1.4.4 Kolor wełny jagniąt będzie teraz mieszaniną kolorów rodziców.
1.7.3 13w48a Gdy za pomocą znacznika nazwiemy owcę „jeb_”, to wtedy jej wełna będzie zmieniać kolor, nadając jej efekt tęczy.
1.8 14w02a Można przyspieszyć dorastanie jagniąt, karmiąc je zbożem.
14w27a Owca upuszcza baraninę po śmierci.
Console Edition
TU1 CU1 1.00 Dodano owce.
TU5 CU1 1.00 Owce uciekają jeśli zostaną zaatakowane.
TU7 CU1 1.00 Dodano jagniątka.
Owce mogą być rozmnażane za pomocą zboża.
TU9 CU1 1.00 Owce jedzą trawę, dzięki czemu odrasta im wełna. Strzyżenie owiec powoduje uzyskanie 1-3 bloków wełny zamiast 2-4.
Jajka spawnujące owcy stały się dostępne w trybie kreatywnym.
TU31 CU19 1.22 Owca upuszcza baraninę po śmierci.
Można przyspieszyć dorastanie jagniąt, karmiąc je zbożem.

Ciekawostki

  • Używanie barwników na owcach, a następnie ostrzyżeniu jej daje nam większą szansę, że wypadnie więcej kolorowej wełny, niż z samej produkcji kolorowej wełny.
  • Można je utopić co oznacza, że mają pasek tlenu.
  • Jeżeli zafarbujemy owcę, np. na żółto, to gdy zje trawę, odrasta jej kolorowa wełna.
  • Małe owce jedzą trawę dużo częściej niż dorosłe.
  • Owce po strzyżeniu - mimo jej dowolnego zabarwienia wełny - mają zawsze zabarwienie naturalne wełny do jej ponownego odrośnięcia.
  • Od wersji 1.7.4 po nazwaniu owcy imieniem „jeb_” owca zacznie zmieniać kolory wełny, jednakże gdy będziemy próbowali ją ostrzyc zawsze wypadnie jej pierwotny kolor wełny.
  • W prima aprilisowej wersji Minecraft 2.0 po nakarmieniu owcy złotym jabłkiem zaczynała latać.
  • Gdy się wejdzie w owce widać ją ostrzyżoną.
  • Uszy owcy można zobaczyć tylko wtedy gdy owca jest ostrzyżona.

Galeria