Share

Share

Wędka

Z Minecraft Wiki Polska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Wędka
Fishing Rod item.png
 Grid Wędka.png
Typ Narzędzie
Wytrzymałość 65 użyć
Możliwość grupowania Tak (64)
Od wersji Alpha 1.1.1
ID dec: 346 hex: 15A

Wędka (ang. Fishing Rod) to narzędzie dodane w pierwszym Seecret Saturday update (18.09.10), które może zostać wytworzone z patyków i nici.

Spławik

Gracz może zarzucić linkę klikając prawy przycisk myszy. Ponowne naciśnięcie sprawi, że zwiniemy linkę i wciągniemy spławik z powrotem. Wytrzymałość wędki pozwala na 33 zarzucenie i wciągnięcie linki, a wtedy zostanie zniszczona. Linka automatycznie wciągnie się sama gdy gracz odejdzie od spławika na odległość większą niż 34 metry (kratki). Jeżeli spławik jest umieszczony w jakiejkolwiek wodzie, przeniesionej przez gracza bądź naturalnej, po chwili powinien zanurzyć się pod wodę. Wtedy, by zdobycz nam nie uciekła, musimy wykorzystać nasz refleks i wciągnąć linkę w odpowiednim momencie. Jeżeli nie wciągnęliśmy linki, możemy zostawić spławik w wodzie i poczekać na kolejną rybę. Jeżeli złowiliśmy rybę, przeleci nam ona nad głową i wyląduje gdzieś w pobliżu. Lina zostaje automatycznie wciągnięta, gdy przez 60 sekund spławik bezczynnie sterczy w wodzie. W wersji 1.7 dodano nowe rodzaje możliwych do złowienia ryb.

Każdy mob może zostać przyciągnięty do gracza przez wędkę (jednak na kałamarnicy efekt jest znikomy, gdyż spowalnia ją woda). W tym celu zachowujemy się tak jak przy łowieniu ryb, jednak celujemy w moba. Mob odegra animację ranienia (koloruje się na czerwono), jednak nie otrzymuje żadnych obrażeń. Wciągnięcie linki z powrotem przyciąga moba z dużą szybkością. Tym sposobem moby mogą zostać wciągnięte na dużą wysokość po czym zrzucone, przez co zazwyczaj giną (z wyjątkiem kurczaka, który potrafi latać). Przy dobrym wymierzeniu odległości możliwe jest wciągnięcie moba na górę obok gracza.

Ten trik może zostać użyty również do naciskania płyt naciskowych lub nawet niszczenia obrazów. Wędką można także przyciągnąć łódki i wagoniki, jednakże łodzie zazwyczaj zostają zniszczone. Co dziwne, kule ognia Ghastów również mogą zostać przyciągnięte do gracza (czego oczywiście się nie poleca).

Crafting[edytuj]

Składniki Przed » Po
Patyki + Nić
       Grid Patyk.png Grid layout Arrow (small).png  Grid Wędka.png
    Grid Patyk.png  Grid Nić.png
 Grid Patyk.png     Grid Nić.png

Zastosowanie[edytuj]

W wersji 12w36a dodano marchewkę na wędce. Do stworzenia jej potrzebujemy marchewki i wędki.

Składniki Przed » Po
Marchewka +
Wędka
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Marchewka na wędce.png
    Grid Wędka.png   
       Grid Marchewka.png

Połów[edytuj]

Czasem, zamiast ryby, można złowić cenny lub bezużyteczny przedmiot. Wędka bez żadnych zaklęć ma 85% szans na złowienie ryby, 10% na złowienie przedmiotu bezużytecznego i 5% szans na złowienie czegoś cennego. Każdy poziom morskiej fortuny zmniejsza szanse na złowienie nieprzydatnych przedmiotów o 2,5% i zwiększa szansę na zdobycie przedmiotów wartościowych o 1%. Każdy poziom przynęty zmniejsza szansę na złowienie obu tych grup o 1%.

Prawdopodobieństwo złowienia
Ryba Szansa
Grid Surowa ryba.png Surowa ryba 60%
Grid Surowy łosoś.png Surowy łosoś 25%
Grid Błazenek.png Błazenek 2%
Grid Rozdymka.png Rozdymka 13%
Cenny przedmiot Szansa
Grid Łuk.png Łuk* 17%
Grid Zaklęta książka.png Zaklęta książka 17%
Grid Wędka.png Wędka* 17%
Grid Znacznik.png Znacznik 17%
Grid Siodło.png Siodło 17%
BlockCSS new.png Lilia 17%
Bezużyteczny przedmiot Szansa
Grid Miska.png Miska 12%
Grid Wędka.png Wędka** 2.4%
Grid Skóra.png Skóra 12%
Grid Skórzane buty.png Skórzane buty** 12%
Grid Zgniłe mięso.png Zgniłe mięso 12%
Grid Patyk.png Patyk 6%
Grid Nić.png Nić 6%
Grid Butelka z wodą.png Butelka z wodą 12%
Grid Kość.png Kość 12%
Grid Atrament.png Atrament (x10) 1.2%
BlockCSS new.png Zaczep na linkę 12%

* - wszystkie te przedmioty po wyłowieniu są zaklęte.

** - wszystkie te przedmioty po wyłowieniu są zniszczone.

Historia[edytuj]

Alpha
1.1.1 Dodano wędki. Na razie bezużyteczne.
1.2.0 Wędkami można łowić ryby z każdego źródła wody.
Beta
1.6 Wędek nie da się już stackować.
Dodano ikonę wędki bez żyłki do tekstur.
1.7 Ikona wędki bez żyłki została dodana do gry. Pojawia się zamiast wędki, kiedy spławik zostanie wyrzucony.
Oficjalne wydanie
1.0 Dodano dźwięki dla wędek.
1.3.1 12w17a Wędki są nieskończenie wytrzymałe w trybie kreatywnym.
1.4.2 12w36a Dodano marchew na wędce.
12w37a Łowienie ryb daje graczom doświadczenie.
1.4.6 12w49a Wędki mogą być teraz zaklęte na niezniszczalność.
1.7.2 13w36a Wędki otrzymały dodatkowe zaklęcia - "morska fortuna" oraz "przynęta".

Ciekawostki[edytuj]

  • Wędka została wprowadzona w wersji Alpha 1.1.0, jednak nie miała żadnego zastosowania przed wydaniem Alphy 1.2.0.
  • Szkielety mogą być wciągnięte na linię strzału ich własnych strzał.
  • Zarzucenie linki do ognia spowoduje, że spławik zacznie się palić i zostanie przylepiony do bloku ognia.
  • Zarzucona linka "straci" swój kołowrotek.
  • Jest możliwe łowienie ryb w podziemnych lub stworzonych przez gracza jeziorach.
  • Podczas poruszania się wagonikiem zarzucenie wędki na ściankę wagonika spowoduje natychmiastowe jego zatrzymanie i pozwoli na opuszczenie wagonika. Gracz ani wagonik nie otrzymają obrażeń.
  • Gdy zarzucimy wędkę do portalu, spławik przyklei się do jednego z bloków lub odbędzie podróż do piekła.
  • Gdy zarzucimy wędkę na dzikiego wilka, pomimo, iż nie zadaliśmy mu obrażeń stanie się agresywny.
  • Gdy zarzucimy wędkę na zombie pigmana to mimo, iż nie zadaliśmy mu obrażeń zacznie nas atakować.
  • Gdy zarzucimy wędkę na szafę grającą i będzie w środku płyta to płyta wyleci.
  • Od wersji 1.7 jest szansa na wyłowienie losowego przedmiotu zamiast ryby. Mogą być to materiały, zaklęty ekwipunek, bądź różne inne przedmioty, takie jak znacznik czy zaczep na linkę.

Galeria[edytuj]

Zobacz także[edytuj]