Share

Share

Wagonik

Z Minecraft Wiki Polska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Wagonik
Minecart.png
 Grid Wagonik.png
Typ Przedmiot
Wytrzymałość N/D
Możliwość grupowania Nie
Od wersji Infdev (18 czerwca 2010)
ID dec: 328 hex: 148

Wagonik kolejki, potocznie zwany z angielskiego "Minecart" to jeden z najwcześniej dodanych do gry środków transportu. Służy on do przewozu graczy bądź przedmiotów, na dalsze odległości.

Wagoniki są specyficznym obiektem, który poruszać może się jedynie po torach.

Otrzymywanie

Nazwa Składniki Przed » Po
Wagonik Sztabki żelaza
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Wagonik.png
 Grid Sztabka żelaza.png     Grid Sztabka żelaza.png
 Grid Sztabka żelaza.png  Grid Sztabka żelaza.png  Grid Sztabka żelaza.png

Położone na torach wagoniki mogą zostać zebrane ponownie dowolnym narzędziem, nawet w trakcie jazdy, lecz najszybciej można je odzyskać używając miecza.

Zastosowania

Nazwa Składniki Przed » Po
Wagonik ze skrzynią Skrzynia
+
Wagonik
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Wagonik ze skrzynią.png
    Grid Skrzynia.png   
    Grid Wagonik.png   
Wagonik z piecem Piec
+
Wagonik
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Wagonik z piecem.png
    Grid Piec.png   
    Grid Wagonik.png   
Wagonik z TNT TNT
+
Wagonik
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Wagonik z TNT.png
    Grid TNT.png   
    Grid Wagonik.png   
Wagonik z lejem Lej
+
Wagonik
         Grid layout Arrow (small).png  Grid Wagonik z lejem.png
    Grid Lej.png   
    Grid Wagonik.png   
Typowy wagonik postawiony na torach

Wagoniki zazwyczaj używane są do przemieszczania graczy bądź przedmiotów na dalsze odległości. Aby wsiąść do kolejki, należy nacisnąć PPM na wagoniku. Do przewożenia większej ilości przedmiotów należy użyć wagonika ze skrzynią. Oczywiście, możliwe jest przewożenie przedmiotów w swym Inwentarzu, jednak ponieważ jego pojemność jest mała, często wykorzystuje się kolejki składające się z kilku wagoników ze skrzyniami.

Z powodu istniejącego do wersji Beta 1.6 błędu, pojedynczy wagonik mógł zostać użyty jako tzw. "booster" (patrz -> boostery). Innym zastosowaniem wagoniku jest użycie go w celach rozrywkowych (patrz -> rollercoastery).

Prędkość

Zachowania wagoników są szczególnie nierealistyczne. Typowa prędkość wagonika to ~ 8 m/s (28.8 km/h). Jest to zdecydowanie zbyt dużo, jak na tego typu obiekt. Rozpędzony przez "booster" wagonik jedzie z prędkością ~ 11 m/s, tak samo, jak wagoniki jadące w dół. Wagoniki nie wytracają prędkości na zakrętach co sprawia, że np. jadąc w dół i pokonując nawrót, wagoniki mogłyby (razem z osobą siedzącą w środku) doznać przeciążenia ponad 9G, co jest stanowczo zbyt duże, by wagonik nie wykoleił się, bądź osoba siedząca w środku nie doznała poważnych obrażeń wewnętrznych.

Boostery

Grid Pajęczyna.png
Informacje zawarte w artykule opisują elementy niedostępne lub przestarzałe.
Te elementy istniały tylko w starszych wydaniach gry lub nigdy nie zostały zrealizowane.

Boostery były prostymi urządzeniami. Obok głównej linii torów stawiano krótki odcinek torów, na których stał wagonik, wracający do swojej pozycji początkowej po skorzystaniu z niego. Istniało wiele rodzajów boosterów. Najpopularniejszy z nich, to ustawione dwa wagoniki na czteroblokowym torze tworzącym koło. Takie wagoniki osiągają niebotyczne prędkości, rozpędzając wagoniki przejeżdżające obok. Boostery uznawane są przez niektórych graczy za oszustwo.

Od wersji 1.5 wprowadzono napędzane tory, które zastąpiły boostery, a same boostery przestały działać dopiero w wersji 1.6.

Specjalne wagoniki

Pociągi

Pociąg z konduktorem w wagoniku przewozowym

Jedna z aktualizacji przyniosła możliwość łączenia wagonów w kolejki. Wystarczy postawić dwa wagoniki tuż obok siebie, tak, aby połączyły się w jeden pociąg. Można łączyć ze sobą wagoniki różnego typu, dzięki czemu np. kolejka może być napędzana jak i zarazem przewozić przedmioty. Wagoniki z piecem mogą pchać wagony tylko do przodu. Ustawione za wagonami będą pchały pociąg do przodu, tak samo, jak ustawione na początku.

Tak samo jak do pojedynczego wagonu, tak i do wagonu kolejki (tylko i wyłącznie zwykłego, przewozowego wagonika) wejść mogą moby. Robią to nadzwyczaj często, a jedynym sposobem ich wypędzenia jest zniszczenie wagonu.

Historia

Infdev
Seekretny Piątek 1
Wagonik w wersji Infdev
Dodano wagoniki. Miały wtedy inną ikonkę w ekwipunku. OldMinecartInventory.png Służyły wyłącznie do przechowywania przedmiotów.
24 czerwca 2010 Wagoniki służą do jeżdżenia, a nie przechowywania przedmiotów.
Alpha
Seekretny Piątek 4 Dodano animację siedzenia w wagoniku i na świni.
Seekretny Piątek 7 Dodano wagoniki z piecem i ze skrzynią.
Beta
1.5 Wagoniki szybciej się niszczy rękami.
1.6 Wagonik przenosi wszystkie otrzymywane obrażenia a gracza, który w nim siedzi i nie niszczy się przy zderzeniu.
Boostery nie działają.
1.8 Kiedy uderzy się wagonik spadając lub siedząc w nim, zostanie pokazana animacja uderzenia krytycznego.
Oficjalne wydanie
1.3.1 12w21b Po wyjściu z wagonika gracz pojawia się obok niego, a nie w nim, czy na nim.
Gracz może popchnąć wagonik siedząc w nim.
1.4.2 12w38b Dodano dźwięki wagonika.
1.5 13w02a
Pierwszy obrazek opublikowany przez Jeba[1]
Przy użyciu programów można sprawić, żeby w wagoniku był pokazywany jakiś blok.
1.7.2 13w39a Dodano wagonik z blokiem poleceń.

Ciekawostki

  • Modele wagoników nie posiadają kół, więc wydaje się, jakby wagoniki "lewitowały" ponad trasą.
  • Małe slimy mogą napędzać wagoniki, uderzając je od tyłu.
  • Wagoniki z graczem w środku mogą aktywować każdy typ płyty naciskowej, podczas gdy puste wagoniki - tylko płyty drewniane.
  • Wagoniki mogą aktywować płyty naciskowe bez straty prędkości, ale tylko, gdy umieszczone są w narożniku trasy.
  • Wagonik może zostać napędzony przez kliknięcie naraz Ctrl + W (zależy od klawisza ruchu w przód) podczas siedzenia w nim.

Przypisy

  1. https://twitter.com/jeb_/status/289000646210904064

Zobacz też