Zombie

Z Minecraft Wiki Polska
Zombie
150px-ZombieR.pngZombie Villager.pngZombie Villager.png150px-ZombieR.png
Baby Zombie.pngBaby Zombie Villager.pngBaby Zombie Villager.pngBaby Zombie.png
Zombie Villager2.pngZombie Farmer.pngZombie Librarian.pngZombie Priest.pngZombie Butcher.pngZombie Blacksmith.png
Punkty życia 20 (Heart.png × 10)
Punkty pancerza 2 (Armor.png)
Siła ataku Easy:2 (Heart.png)

Normal:3 (Heart.pngHalf Heart.png)
Hard:4 (Heart.pngHeart.png)

Odradzanie Wszędzie oprócz niesolidnych bloków i szkła przy świetle mniejszym niż 7.
Od Classic 0.24 SURVIVAL TEST (14 sierpnia 2009)
Upuszcza Grid Zgniłe mięso.png Zgniłe mięso (0-2)
Rzadko upuszcza Grid Sztabka żelaza.png Sztabka żelaza
Grid Żelazna łopata.png Żelazna łopata
Grid Żelazny miecz.png Żelazny miecz
Grid Żelazny napierśnik.png Losowa zbroja
Grid Ziemniak.png Ziemniak
Grid Marchewka.png Marchewka
Doświadczenie Dorosły: 5
Mały: 12
Dźwięki Krzyki
Doznawanie obrażeń
Śmierć

Zombie – najczęściej występujący w grze agresywny mob, który spawnuje się w ciemnych lub słabo oświetlonych obszarach. Zaatakuje gracza powoli do niego podchodząc i zada obrażenia poprzez kontakt. Podobnie jak Szkielet, Zombie zapala się w świetle dziennym. Zombie został dodany w Survival Test jako drugi mob (po usuniętym człowieku). Po jego zabiciu uzyskujemy zgniłe mięso. Zombie ma wysokość 1.8 bloku i szerokość 0.6 bloku.

Zarażony osadnik

Wygląda jak zombie z dodatkiem głowy wieśniaka oraz zniszczonej szaty osadników. Jest 5% szans na to że się zespawnuje zamiast zwykłego zombie. Jeśli zombie atakuje wieśniaka jest szansa że go zainfekuje (na trybach: trudny 100%,normalny 50%,łatwy i spokojny 0%), po czym przekształci się w wieśniaka zombie. Najczęściej zdarza się to podczas oblężeń wiosek (tzw. zombie siege). Aby "uzdrowić" wieśniaka zombie należy, najpierw rzucić w niego eliksir słabości, a następnie dać mu normalne złote jabłko klikając na niego prawym przyciskiem myszy. Usłyszymy głośny syczący dźwięk po czym nasz "pacjent" zacznie drżeć. Należy odczekać 3 minuty (zaleca się chronić go, ponieważ inne Zombie zatrzymają proces leczenia). Otrzymaliśmy zdrowego normalnego wieśniaka. Jeśli podczas przemiany miał na sobie zbroję, po prostu zniknie na wieśniaku. Przedmioty w oknie handlu również się zmienią.

Po zarażeniu małego wieśniaka zostaje on małym zombie villagerem.

Posuch

Posuch to wariant zombie, który występuje na biomach pustynnych. Nie płonie w słońcu i nadaje każdemu zranionemu graczowi efekt głodu.

Information icon.png Osobny artykuł: Posuch.

Kurzy jeździec

Kurzy jeździec to bardzo rzadki wariant dziecka-zombie. Jest to mały zombie, ujeżdżający kurczaka (podobnie jak Pajęczy jeździec). Taki rodzaj zombie nie otrzymuje obrażeń od upadku.

  • Może pojawić się także w Netherze, wtedy na kurczaku będzie siedzieć mały zombie pigman.

Uzbrojony zombie

Wraz ze szkieletami, niektóre zombie mogą podnosić leżące przedmioty. Te zombie podniesie każdy przedmiot, który będzie w pobliżu, lecz, jeśli przedmiot jest zbroją, narzędziem czy bronią zombie założy/będzie nosił ten przedmiot. Czasami zombie odradza się z tymi przedmiotami już założonymi, dodatkowo te przedmioty mogą być zaklęte. Prawdopodobieństwa tych zdarzeń są opisane niżej. Są one opisane na podstawie kodu gry.

Łatwy Normalny Trudny
Zbroja 0%-7.5% [nota 1] 0%-7.5%[nota 1] 0%-18.75%[nota 1]
Broń 1% 1% 5%
Podnoszenie przedmiotów 10% 15% 45%
Zaklęcie broni 0%-12%[nota 1] 0%-25%[nota 1] 0%-31%[nota 1]
Zaklęcie zbroi 0%-25%[nota 1] 0%-50%[nota 1] 0%-62.5%[nota 1]
  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 Szansa jest zależna od czasu zamieszkania w danym miejscu (tym dłużej jesteś w określonym rejonie tym
    przeciwnicy mają lepszą zbroję), aktualnej fazy księżyca, oraz poziomu trudności. Przebywanie w określonym terenie 150 dni (dni w grze)
    podczas pełni księżyca da nam najwyższe prawdopodobieństwo.

Jeśli zombie zostanie odrodzony ze zbroją, zawsze będzie ona zawierała hełm, dodatkowo jest 10% - 25% szans na dodatkową inną część zbroi (zależne od poziomu trudności). Szanse dla poszczególnych typów zbroi:

Typ zbroi Szansa
Grid Złoty napierśnik.pngZłota 48.6%
Grid Skórzana tunika.pngSkórzana 36.45%
Grid Kolczuga (napierśnik).pngKolczuga 13.5%
Grid Żelazny napierśnik.pngŻelazna 1.4%
Grid Diamentowy napierśnik.pngDiamentowa 0.05%

Zachowanie

Zombie posiadają najbardziej zaawansowane zachowanie spośród wszystkich wrogich mobów. Atakują gracza bezbłędnie odnajdując do niego drogę pośród przeszkód i zawiłych korytarzy. Mimo iż drewniane drzwi potrafią wyłamywać tylko na poziomie trudności ustawionym na trudny (oraz oczywiście Hardcore), to często starają się je wyważyć również na niższych poziomach. Atakują również osadników i potrafią zamienić ich w swoich pobratymców. Światło słoneczne powoduje ich podpalenie i śmierć, więc te poszukują w dzień ocienionych miejsc oraz wody chroniącej przed ogniem. Czasem też w zależności od poziomu trudności zombie spawnują się w zbroi, chroniącą ich przed obrażeniami lub z bronią taką jak miecz, zwiększającą możliwość ich ataku. Często też mogą podnosić porzucone zbroje lub narzędzia i przedmioty z ziemi, które jednak po zabiciu ich zawsze wypadają. Zombie potrafią "przyzywać" inne zombie do pomocy. Jeśli gracz zaatakuje jednego, a w pobliżu jest jeszcze kilka, od razu rzuci się na niego cała grupa.

Wskazówki

  • Zombie otrzymują obrażenia od mikstur leczących, natomiast mikstury, które uszkadzają pozostałe istoty leczą zombie.
  • Zombie w pojedynkę nie stanowią dużego zagrożenia.
  • Jeśli gracz zostania zaatakowany przez dużą ilość zombie, może stworzyć kolumnę stworzoną z dwóch lub trzech bloków. Po znalezieniu się na niej potwory te nie są już w stanie uszkodzić gracza.
  • W grze na najwyższym poziomie trudności warto stawiać przed drzwiami furtki. Zombie nie będą w stanie się przez nie przebić.

Wygląd i dźwięk

  • Ubranie zombie jest stworzone na podstawie domyślnego skinu gracza. (Co ciekawe dotyczy to zarówno zwykłego zombie, jak i zombie osadnika, który po zainfekowaniu zmienia swój strój na domyślny.)
  • Zombie wydaje złowieszczy jęk, ale gdy on sam atakuje, albo jest atakowany wydaje charakterystyczne charczenie.

Walka

Zombie są łatwymi do pokonania wrogami. Zagrożenie pojawia się dopiero wtedy, gdy atakują w dużych grupach. Moba tego łatwo można pokonać mieczem.

Zombie dziecko

W kodzie gry istnieje dziecko zombie i dziecko zombie wieśniaka. Dziecko zombie wieśniaka mogło się pojawić poprzez zarażenie dziecka osadnika a dziecko zombie za pomocą edytorów.

Od wersji 1.6.2 pre-release oba rodzaje dzieci zombie mogą pojawić się naturalnie zamiast zombie.

Wypadanie przedmiotów

Survival Test:

  • Nie wyrzuca żadnych przedmiotów,
  • 80 punktów.

Alpha i Beta (przed 1.8):

Beta 1.8:

12w06a (Snapshot Minecrafta 1.2):

1.4.2 (Pretty Scary Update)

Pocket Edition

Historia

Nieznana historia wersji Historia używa dawnego formaty wersji konsolowych

Classic
0.24 Dodano zombie.
Po zabiciu zombie, każdy gracz otrzymywał 80 punktów, jednak nie wypadała z nich zbroja.
0.26 Zombie nie są najszybszymi mobami w grze.
0.30_03 Dodano giganty, które były gigantyczną wersją zombie.
Indev
? Zombie nie noszą już zbroi.
Animacja ich ataku została usunięta.
0.31 1 Lutego 2010 Pośmiertnie zombie mogą upuścić do dwóch piór po śmierci.
Przed dodaniem do gry kurczaków, Notch napisał, że z Zombie wypadają pióra, ponieważ nie miał pojęcia, co innego mogły wyrzucać.[potrzebne źródło]
Beta
1.8 Zombie upuszczają teraz zgniłe mięso, zamiast piór.
Pełna wersja
1.0.0 Beta 1.9-pre4 Mikstury natychmiastowego leczenia od teraz krzywdzą zombie, a mikstury zatrucia nie wpływają na nie.
1.2.1 12w03a Inteligencja zombie została ulepszona i od teraz lepiej radzą sobie ze ściganiem gracza, pokonywaniem trudności i przechodzeniem naturalnych lub sztucznych labiryntów.
Zombie mogą także widzieć inne byty przez szkło, czyniąc je pierwszymi mobami, które wykorzystują mądrze tą zdolność (pająk potrafi widzieć przez wszystkie bloki, lecz nie znajduje drogi do swoich celów).
12w04a Inteligencja zombie została ulepszona ponownie. Od teraz kiedy wystawione są na światło słoneczne, będą szukać wody, by się ugasić.
12w06a Od teraz zombie ścigają i atakują osadników.
Od teraz zombie umie zniszczyć drewniane drzwi (tylko na poziomie trudnym lub hardcore).
Zombie zawsze będą wybierać krótszą drogę do celu, nawet jeśli na ich drodze będą stać drzwi.
Pośmiertnie rzadko mogą upuścić sztabkę żelaza, część żelaznej zbroi, żelazny miecz lub żelazną łopatę.
12w07a Zmniejszono szanse na upuszczenie rzadkiego łupu.
1.4.2 12w32a Zombie znów mogą nosić zbroję. Od teraz zombie noszą wszystkie rodzaje zbroi, a te wpływają na obrażenia zadawane im.
Zombie mogą także pojawić się z żelaznym mieczem lub żelazną łopatą w dłoni.
Zombie używają teraz ich starej animacji ataku, ale tylko wtedy, kiedy trzymają coś w ręku.
Każda broń, którą trzymają wspomaga je i zadają one odpowiednią, większą ilość obrażeń.
Zarażeni osadnicy może się teraz pojawić, zamiast zwykłego zombiego. 5% wszystkich pojawiających się zombie to zarażeni osadnicy.
Od teraz osadnik zabity przez zombie zmienia się w zarażonego osadnika.
Zarażeni osadnicy mogą być odinfekowane, jeśli użyje się na nich mikstury słabości oraz złotego jabłka.
12w34a Zombie otrzymały dwa dodatkowe rzadkie łupy - marchewkę i ziemniaka.
12w34b Zombie podnoszą teraz przedmioty leżące na ziemi. Po śmierci upuszczają je.
Zombie mogą przeżyć na słońcu, jeśli noszą hełm, czapkę, dynię lub Jack o'Lantern na głowie.
12w36a Tekstury zombie i zombie pigmana zostały zmienione (brak wizualnych zmian w grze).
1.5 13w03a Zombie mogą teraz podpalić gracza, jeśli same się palą.
1.5 Zombie wzywają teraz inne zombie z okolicy, jeśli zostały skrzywdzone przez gracza.
Zombie zadawają więcej obrażeń, jeśli poziom ich zdrowia jest niski.
1.6 13w17a Po skrzywdzeniu zombie, jest szansa, że w okolicy pojawi się kolejny.
13w23b Inteligencja i mechanika działań zombie została ulepszona, co usprawniło ich ataki w grupach.
1.6.2 Małe zombie spawnują się teraz naturalnie.
1.7.2 13w36a Naprawiono błąd, który sprawiał, że małe zombie nie upuszczały niczego, nawet jeśli miały coś w ręku.
1.7.4 13w49a Dodano kurzego jeźdźca, który jest składa się z kurczaka, na którym jest małe zombie, mały zarażony osadnik lub mały zombie pigman.
1.8 14w11a Zombie ucieka gdy w pobliżu jego znajduje się creeper w trakcie eksplozji.
14w27b Gdy zombie zginie od eksplozji naładowanego creepera upuści swoją głowę.
1.8.1 1.8.1-pre1 Zombie już nie ucieka gdy w pobliżu jest eksplodujący creeper.
1.10 16w20a Dodano nowy wariant zombie - Posucha
Pocket Edition Alpha
0.2.0 Dodano zombie.
0.4.0 Zombie upuszczają pióra.
0.5.0 Zombie mają nowe animacje.
0.8.0 Zombie odradzają się znacznie częściej. Rzadko upuszczają marchewki i ziemniaki.
0.9.0 Inteligencja zombie została zmieniona.
0.11.0 Dodano kurzych jeźdźców - rzadką odmianę małych zombie.
Zombie upuszczają zgniłe mięso.
0.12.0 Dodano zarażonych osadników.
Zombie mogą nosić zbroje.
Zombie mogą podnosić przedmioty.
Zombie mogą niszczyć drzwi.
Zombie mogą wykryć gracza w odległości do 40 bloków.
Console Edition
TU1 CU1 1.00 Dodano zombie.
TU5 CU1 1.00 Zombie upuszczają zgniłe mięso zamiast piór.
TU12 CU1 1.00 Inteligencja zombie została ulepszona i od teraz lepiej radzą sobie ze ściganiem gracza, pokonywaniem trudności i przechodzeniem naturalnych lub sztucznych labiryntów. Mogą także widzieć inne byty przez szkło. Od teraz kiedy wystawione są na światło słoneczne, będą szukać wody, by się ugasić.
Od teraz zombie ścigają i atakują osadników. Zombie umie zniszczyć drewniane drzwi (tylko na poziomie trudnym).Zawsze będą wybierać krótszą drogę do celu, nawet jeśli na ich drodze będą stać drzwi.
TU14 CU1 1.04 Dodano zarażonych osadników.
TU15 CU1 1.05 Zombie rzadko upuszczają marchewki, ziemniaki lub sztabki żelaza.
TU19 CU7 1.12 Zombie mogą podnosić przedmioty oraz nosić zbroje lub bronie.
Dodano małe zombie.
TU31 CU19 1.22 Małe zombie upuszczają punkty doświadczenia.
Zombie upuszczają czaszkę jeśli zostaną zabite przez naładowanego creepera.

Ciekawostki

  • W jednym z postów Notch twierdzi, że pióra wypadały z zombie, ponieważ nie miał innego pomysłu.
  • Zombie do życia potrzebują tlenu (topią się pod wodą).
  • Od wersji 12w06a tylko na poziomie Trudnym (ang. Hard) i Hardcore Zombie mogą wyważać drewniane drzwi.
  • Od wersji 1.4.2 zombie noszą zbroję zależnie od poziomu trudności, podobnie jak w Survival Test. Są również szanse, że zombie mogą trzymać żelazne miecze, łopaty i kilofy w rękach.
  • Gdy zombie nosi hełm nie pali się w słońcu (obrażenia te są przekazywane na hełm). Po kilku dniach hełm znika z powodu uszkodzeń, więc zombie przestaje być chroniony przed światłem słonecznym.
  • Zombie mogą podnosić uzbrojenie upuszczone przez gracza.
  • Od snapshota 12w32a, zombie mogą zarażać osadników, zamieniając ich w zarażonych osadników. Można ich czasami zespawnować jaj spawnujących.
  • Pokonując zombie w zbroi istnieje szansa na otrzymanie części jego zbroi. Otrzymane uzbrojenie jest najczęściej mocno zużyte. To samo dotyczy narzędzi.
  • Zombie na trudnym poziomie trudności mogą zainfekować także małych osadników.
  • Dzieci zombie nie płoną na słońcu.
  • Zombie mogą spawnować się w Netherze podczas walki z Zombie pigmanem.
  • Tekstura zarażonego osadnika w plikach Minecrafta zawiera głowę zwykłego Zombie.
  • W Haloween (31 października) zombie, szkielety i zombie pigmany spawnują się czasami z dynią lub Jack o'Lantern na głowie.

Galeria