Światło

Z Minecraft Wiki Polska
Jedenaście poziomów światła.
Różnica pomiędzy włączonym a wyłączonym gładkim oświetleniem, przykład 1.
Przykład 2.

Światło w Minecrafcie wpływa na widoczność, odradzanie mobów i wzrost roślin. Może zostać dostarczone przez słońce, pochodnie, ogień, lawę, rozpalone piece i kilka innych obiektów.

Historia

Każda wersja Minecrafta stosuje inny model cieniowania. Model Classica jedynie sprawdza, czy blok jest bezpośrednio pod niebem, czy nie. Model Indev'a jest bardziej skomplikowany i bierze pod uwagę odległość od źródła światła. Model w Alphie jest podobny do Indev'a, a od Bety 1.3 jest najbardziej zaawansowany i miły dla oka.

Classic

"Światło słoneczne" w Classicu jest emitowane przez całą powierzchnię górnej krawędzi mapy i dociera do każdego bloku, który jest bezpośrednio pod nią. Wszystkie bloki, które nie znajdują się bezpośrednio pod niebem mają zawsze tą samą jasność niezależnie od tego, jak daleko są od źródła światła.

Alpha

Maksymalnie światło słoneczne dostarcza światło o poziomie 15. Każdy niższy poziom jest o 20% ciemniejszy niż wyższy (14 - 80%, 13 - 64% itp.). Oznacza to, że poziom 0 ma 3.5% oświetlenie.

W piekle światło na każdym niższym poziomie maleje o 10% (zamiast 20), co oznacza że w tymże miejscu nigdy nie może być kompletnie ciemno. Minimalne oświetlenie wynosi 20.59%.

Beta

Oświetlenie w Becie działa tak samo jak w Alphie, jednak jest lepiej zoptymalizowane i pozwala na gładkie oświetlenie. Nie ma to wpływu na rozgrywkę, gdyż jedynie poprawia wygląd graficzny. Efekt wprowadzenia gładkiego oświetlenia widać od razu - jeden blok może być oświetlony w różnym stopniu, dzięki czemu z jednej strony może być ciemniejszy, a z drugiej jaśniejszy.

Gładkie oświetlenie po raz pierwszy wprowadził MrMessiah jako modyfikację, która później została wprowadzona do oficjalnej gry. Gracze, którym nowe oświetlenie nie przypadło do gustu, mogą je zmienić w ustawieniach grafiki na to starsze.

Wpływy światła

  • Wrogie moby wymagają światła na poziomie 7 lub mniej, aby mogły się zrodzić.
  • Posadzone kwiaty i sadzonki mogą rosnąć przy poziomie światła 8 lub wyższym. Noc jest zignorowana w procesie pomiaru światła.
  • Pasywne moby wymagają światła na poziomie 9 lub wyższym, by mogły się zrodzić.
  • Lód i śnieg zostaną stopione przy świetle na poziomie 12 i wyższym. Nie występują na poziomie światła powyżej 10. Światło słoneczne jest ignorowane.
  • Drzewo może wyrosnąć gdy blok powyżej sadzonki jest oświetlony na poziomie 9 lub wyższym.
  • Nasiona wyrosną na terenach oświetlonych na poziomie 9 lub wyższym.

Bloki emitujące światło

Ikona Blok Poziom światła Jasność Wartość liczbowa
EnvCSS.png Światło słoneczne 15 100% 1.0F
Magiczna latarnia.png Magiczna latarnia
Grid Latarnia morska.png Latarnia morska
End Portal.png Portal Kresu
Fire.png Ogień
Pumpkin-on.png Jack o'Lantern
Lawa.png Lawa
Jasnogłaz.png Jasnogłaz
Chest2.png Zablokowana skrzynia
Lampka (włączona).png Lampa, gdy aktywna
Torch item.png Pochodnia 14 80% 0.9375F
Furnace (Active).png Rozpalony piec 13 64% 0.875F
EnvCSS.png Światło słoneczne, gdy pada deszcz lub śnieg 12 51.2% 0.8125F
Portal.png Blok portalu Netheru 11 40.96% 0.75F
Ruda czerwonego kamienia.png Ruda redstone, gdy aktywna 9 26.21% 0.625F
Redstone (Repeater, Active).png Przekaźnik, gdy aktywny
- Komparator, gdy aktywny
Redstone (Pochodnia, Active).png Pochodnia redstone, gdy aktywna 7 16.78% 0.5F
Skrzynia Kresu.png Skrzynia Endu
EnvCSS.png Światło Księżyca 4 8.59% 0.3125F
Grid Roślina kakao.png Roślina kakao 2
Brązowy grzyb.png Brązowy grzyb 1 4.40% 0.125F
Brewing Stand.png Statyw alchemiczny
Jajo Smoka.png Jajo Smoka

Bloki przezroczyste

Przezroczyste bloki nie mają wpływu na światło, czyli przepuszczają je dalej na takim samym poziomie, w przeciwieństwie do solidnych bloków. Niektóre z nich to szkło, schody, portal i lód.

Niektóre bloki przepuszczają światło, jednak zmniejszają jego poziom. Przykładem jest woda lub lód, które zmniejszają poziom światła o 2 na blok lub liście, które redukują światło o 1 poziom na blok.