Chunk

Z Minecraft Wiki Polska
Grid Sadzonka (dżungla).png
Artykuł „Chunk” jest krótki.  
Długość i szerokość chunka wypełniona blokami szmaragdu
Przekrój przykładowego chunka

Chunk - Część świata gry o wymiarach: Długość i szerokość 16 bloków, wysokość 256 bloków (kiedyś chunk był 2 razy mniejszy, ponieważ w wersji 1.2 wysokość budowania została zwiększona z 128 do 256), razem 65 536 (16 bitów) bloków. Na niektórych chunkach pojawiają się szlamy i w niektórych przypadkach występuje na nich dużo lawy.

Tworzenie się chunków[edytuj | edytuj kod]

Chunki powstają na podstawie seeda, tak więc dwie mapy mające tego samego seeda będą miały tak samo wygenerowane chunki. Jednakże, jeden seed czasami przy zmianie wersji Minecraft może generować inny teren (np. Gdy wpiszemy seed 13423453 na wersji Beta 1.6, to gdy wpiszemy ten seed w wersji 1.8, wygeneruje nam się inny teren). Dzieje się tak zawsze przy zmianie reguł generatora mapy. W wersji Java Edition, ułożenie Skały Macierzystej nie jest zależna od seeda tzn. jest identyczne na każdym świecie. Chunki generują biomy i czasami są ich błędy.

Wyświetlanie granic chunków[edytuj | edytuj kod]

Wyświetlone granice chunków.png

Za pomocą skrótu klawiszowego (F3 + G) można wyświetlić granice chunków. Aby wyłączyć ich widoczność należy ponownie użyć tego samego skrótu klawiszowego.

Jest to przydatne w trakcie szukania chunku spawnu.

Błąd chunków[edytuj | edytuj kod]

Błąd podczas generowania się chunków.

Powszechne są błędy renderowania się świata objawiające się błędnym wyświetlaniem terenu danego chunka (np. duża dziura w dół bez końca). Jeżeli błąd utrzymuje się dłuższy czas, ponowne wczytanie świata (lub serwera) powinno naprawić ten problem. Błąd chunków to też "biom na biomie".

Wykorzystanie błędów chunków[edytuj | edytuj kod]

W niektórych miejscach występowania błędu z załadowaniem się chunka można zaobserwować lokację złóż, jaskiń, kanionów, mob spawnerów. Można to wykorzystać w celu zdobycia wybranych surowców, lecz należy pamiętać, by nie zbliżać się do miejsca w którym stykają się chunki. W przeciwnym razie zacznie się pulsować w próżni i nie będzie się dało wyjść z chunka.

"Biom na biomie" można wykorzystać do wykopania surowców np. szmaragdów, jeśli będą góry i np. równiny lub las oraz złota, jeśli będzie to mesa i np. pustynia lub górzyste równiny.

Fałszywe chunki[edytuj | edytuj kod]

Fałszywe chunki tworzą się w odległości 30,000,000 metrów od koordynatów zerowych. Od zwykłych chunków odznaczają się brakiem oświetlenia tuż za 30,000,000 kratką. Jeśli chodzisz na fałszywym chunku, wpadniesz przez nie w [ [próżnię] ] i zginiesz. Kiedy gracz chodzi niespełna 34 bloków za tym gra zawiesza się i zaczyna dygotać. Gracz nie może zostać zobaczony w trybie widoku trzeciej osoby. Nie ma możliwości ucieczki i gracz jest zmuszony do utworzenia nowego świata lub edycji jego pozycji w pliku level.dat. Fałszywe chunki generują się również w Netherze i Kresie oraz charakteryzują się tak samo jak i te na ziemi.

Rudy[edytuj | edytuj kod]

Rudy występują w określonej ilości na chunk.

Wykres występowania rud.
Typ rudy Najczęściej spotykana na... Często spotykana pomiędzy... Rzadko spotykana... Nigdy nie spotykana na oraz powyżej... Kilof potrzebny do wydobycia Spotykana w...
BlockCSS new.png Ruda węgla[noty 1] Poziomy 5-52 Poziom 128 Poziom 129-131 Poziom 132 ItemCSS.png Drewniany kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda żelaza Poziomy 5-54 Poziom 64 Poziomy 65-67 Poziom 68 ItemCSS.png Kamienny kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda lazurytu Poziomy 14-16[noty 2] Poziom 23 Poziomy 31-33 Poziom 34 ItemCSS.png Kamienny kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda złota Poziomy 5-29 Poziom 29 Poziomy 31-33 Poziom 34 ItemCSS.png Żelazny kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda złota (w Badlandach) Poziomy 32-63 Poziom 76 Poziomy 77-79 Poziom 80 ItemCSS.png Żelazny kilof EnvCSS.png Świat, tylko w Badlandach
BlockCSS new.png Ruda diamentu Poziomy 5-12 Poziom 12 Poziomy 13-15 Poziom 16 ItemCSS.png Żelazny kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda Redstone Poziomy 5-12 Poziom 12 Poziomy 13-15 Poziom 16 ItemCSS.png Żelazny kilof EnvCSS.png Świat
BlockCSS new.png Ruda szmaragdu[noty 3] Poziomy 5-29 Poziom 29 Poziomy 30-32 Poziom 33 ItemCSS.png Żelazny kilof EnvCSS.png Świat, tylko w górach
BlockCSS new.png Ruda kwarcu[noty 4] Poziomy 15-120 Poziom 120 Poziomy 124-125 Poziom 126 ItemCSS.png Drewniany kilof EnvCSS.png Nether
BlockCSS new.png Pradawny gruz[Nadchodzące w 1.16] Poziom 15 Poziom 21 Poziomy 22-119 Poziom 120 ItemCSS.png Diamentowy kilof EnvCSS.png Nether

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Ta informacja odnosi się do rud które nie są częścią struktur takich jak skamieliny.
  2. W przeciwności do innych rud, ruda lazurytu występuje w większości na poziomie 15 i jego częstotliwość zmniejsza się z każdym poziomem w dół lub górę.
  3. Zamiast pojawiania się w grupach paru połączonych ze sobą rud, ruda szmaragdu występuje pojedynczo.
  4. Kwarc występuje w tych samych ilościach we wszystkich częściach Netheru (za wyjątkiem lawy i bedrocka).