Księżyc

Z Minecraft Wiki Polska
Księżyc w pełni.

Księżyc (ang. Moon) – tekstura pojawiająca się na niebie w czasie nocy.

Noc[edytuj | edytuj kod]

Noc w grze zaczyna się, gdy cała tarcza słońca zniknie za horyzontem, a na wschodzie pojawi się księżyc. Księżyc przesuwa się w miarę upływu nocy. Czas trwania nocy to 10 minut.

Tak samo jak słońce, księżyc zapewnia światło, jest ono jednak znacznie słabsze niż za dnia. Minimalny poziom oświetlenia podczas księżycowej nocy to 4, co pozwala na pojawianie się agresywnych mobów. W świetle księżyca rośliny nie będą rosnąć. Podniesienie poziomu światła blokami o silnej jego emisji pozwoli na wzrost roślin także nocą.

Noc może zostać pominięta przez spanie w łóżku.

Na nocnym niebie wraz z księżycem pojawiają się gwiazdy. Tak jak księżyc, wschodzą na wschodzie i zachodzą na zachodzie, co może umożliwić nawigację w przypadku gdy księżyc jest niewidoczny.

Fazy księżyca[edytuj | edytuj kod]

Księżyc przechodzi przez osiem faz księżyca. Każdej nocy faza jest zmieniana.

Animacja faz księżyca

W grze wyróżniamy 8 faz:

  • Nów
  • Sierp (przybywający)
  • Pierwsza kwadra
  • Garb (przybywający)
  • Pełnia
  • Garb (ubywający)
  • Trzecia kwadra
  • Sierp (ubywający)

Aktualnie nie ma komendy, która bezpośrednio zmieniałaby fazę księżyca bez ingerencji w czas w grze. Możliwe jest za to przesunięcie czasu o kilka dni w przód, co zmieni także fazę księżyca za pomocą komendy /time add <ilość ticków>.

Efekty nakładane na moby[edytuj | edytuj kod]

Faza księżyca ma wpływ na generowanie się mobów:

  • Liczba szlamów pojawiających się na bagnach jest proporcjonalna do fazy księżyca; im jest pełniejszy, tym większa szansa na pojawienie się szlamu. Podczas pełni generuje się najwięcej tych mobów, w czasie nowiu nie pojawiają się w ogóle. Faza księżyca nie ma wpływu na normalne pojawianie się szlamów poniżej warstwy Y=40.
  • Im pełniejszy jest księżyc, tym większa szansa na wygenerowanie się zombie i szkieletów z bronią (szansa na zaklętą broń także ulega zwiększeniu). Jest także większe prawdopodobieństwo, że będą podnosić przedmioty z ziemi. Pająki mają większą szansę na pojawienie się z nałożonymi efektami (łącznie z niewidzialnością). Szansa będzie jeszcze wyższa, gdy w grze jest nadany wysoki poziom trudności.

Indev
?Księżyc wschodził na północy, zamiast na wschodzie[1]. Był to błąd, który mimo tego pozostał w grze[2].
Pełna wersja
1.0.0Beta 1.9-pre4Księżyc wschodzi teraz na wschodzie.[4]
Dodano fazy księżyca.
Księżyc jest teraz bardziej okrągły[3].
Beta 1.9-pre6Przywrócono kształt księżyca ponownie do całkowicie kwadratowego.
Poprzednio tekstura księżyca znajdowała się w folderze terrain w minecraft.jar; została teraz przeniesiona do folderu environment.
1.3.112w21aZaktualizowano teksturę gwiazd. Są teraz mniejsze i jaśniejsze.
Pocket Edition Alpha
0.7.3Dodano księżyc i gwiazdy.
0.10.0Teraz nocne niebo jest ciemnogranatowe, a nie całkowicie czarne (tylko wersja Pocket Edition).
Pocket Edition
1.1Słońce, gwiazdy i księżyc wschodzą teraz na wschodzie i zachodzą na zachodzie. Wcześniej wschodziły na północy.

  • Noc trwa 7 minut + 1,5 minuty na każdy wschód i zachód słońca.
  • Nie można zobaczyć księżyca po ustawieniu dużej lub bardzo dużej mgły.
  • Księżyc jest wielkości 8x8 pikseli, podobnie jak słońce.