Lis

Z Minecraft Wiki Polska
Information icon.svg
Ten element dotyczy wyłącznie Java Edition i Bedrock Edition.
Grid Sadzonka (dżungla).png
Artykuł „Lis” jest krótki.  
Lis
Lis.pngŚnieżny lis.pngSiedzący lis.pngSiedzący śnieżny lis.pngŚpiący lis.pngŚpiący śnieżny lis.png
Mały lis.pngMały śnieżny lis.pngMały siedzący lis.pngMały siedzący śnieżny lis.pngMały śpiący lis.pngMały śpiący śnieżny lis.png
Punkty życia

10 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg)

Siła ataku

2 (Heart.svg)(Tylko kurczaki, króliki, dorsze, łososie i małe żółwie)

Odradzanie

Tajga

Od

1.14

Doświadczenie

0−2

ID bytu

fox

Lis (ang. Fox) – pasywny, nocny mob odradzający się na tajdze i na śnieżnej tajdze.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Lisy odradzają się w biomach tajgi i śnieżnej tajgi - zaś rzadko obok tajgowych wiosek. Zależnie od biomu, w którym się odrodzili ich sierść jest inna. Występują dwa warianty lisów - śnieżny i normalny. Normalne mają pomarańczową, a śnieżne śnieżno-białą sierść. Pojawiają się w grupach od jednego do trzech, zazwyczaj w porze nocnej. Istnieje 8,5% szansy na to, że naturalnie odrodzony lis będzie trzymał w swojej łapie rzeczy w tabeli poniżej. Lis może trzymać dowolną rzecz którą gracz mu rzuci.

Istnieje 16 szans na to, że lis odrodzi się jako dziecko.

Lista przedmiotów[edytuj | edytuj kod]

Przedmiot Szansa
JE BE
ItemCSS.png Skóra 20% 20%
ItemCSS.png Pióro 20% 15%
ItemCSS.png Jajko 15% 20%
ItemCSS.png Zboże 20% 20%
ItemCSS.png Królicza łapka 10% 10%
ItemCSS.png Królicza skóra 10% 10%
ItemCSS.png Szmaragd 5% 5%

Zachowanie[edytuj | edytuj kod]

Lis śpiący pod drzewem trzymając pióro.

Lisy śpią w dzień w miejscach o natężeniu światła słonecznego mniejszych niż 15. Są aktywne w nocy i podczas burzy. Kiedy gracz lub wilk się do nich zbliży, zaczną od nich uciekać. Aktualnie są najszybszymi bytami lądowymi w grze. Nie otrzymują obrażeń ani nie spowalniają podczas przechodzenia przez krzak słodkich jagód.

Ich specjalną odmiennością jest podnoszenie leżących blisko nich przedmiotów. Kiedy je podniosą, trzymają je w pysku. Mogą podnosić prawie wszystkie przedmioty w grze. Aby upuściły przedmiot trzymany w pyszczku należy wyrzucić im po sztuce dowolnego jedzenia z wyjątkiem ciasta. Lisy zjadają upuszczone jedzenie po chwili i są wrażliwe na efekty, które mogą być przez nie wywołane. Jeśli lis trzyma w pyszczku totem nieśmiertelności i otrzyma śmiertelne obrażenia, totem zostaje zużyty, a lis otrzymuje chroniący go przed śmiercią efekt na takich samych zasadach jak w przypadku gracza. Lis ma 8,5% (w Java Edition) lub 100% (w Bedrock Edition) szans na upuszczenie trzymanego przedmiotu wygenerowanego naturalnie.

Gracz może karmić lisy słodkimi jagodami i mięsem. Potrafią zjeść dojrzałe słodkie jagody z krzaków, gdy te znajdują się w promieniu 16 kratek od nich.

Lubią atakować kurczaki, dorsze, łososie, króliki i małe żółwie. Kiedy napotkają przeszkodę w postaci płotu lub murka, przeskoczą takie obiekty w celu zaatakowania mobów. Wilki są agresywnie nastawione do lisów. Wykrywają je w odległości do 18 kratek, a następnie atakują.

Rozmnażanie[edytuj | edytuj kod]

Dwa dorosłe lisy nakarmione słodkimi jagodami rozmnażają się, w wyniku czego rodzi się młody lis. Narodzony lis ufa graczowi, który nakarmił jego rodzica, jednak nie podąża za nim, a jedynie przestaje uciekać (może się to jeszcze zmienić).

26 września 2018Zapowiedziano głosowanie na biom, w którym mają się spawnować lisy na MineCon Earth.
29 września 2018Na MineCon Earth 2018 zapowiedziano lisy.
29 września 2018Tajga wygrała głosowanie, lisy zostaną więc dodane w wersji 1.14.
Pełna wersja
1.1419w07aDodano lisy.
Bedrock Edition
1.13.0beta 1.13.0.1Dodano lisy.