Lis

Z Minecraft Wiki Polska
Information icon.svg
Ten element dotyczy wyłącznie Java Edition, Bedrock Edition i Education Edition.
Grid Sadzonka (dżungla).png
Artykuł „Lis” jest krótki.  
Camera2.png
Artykuł „Lis” ma za mało albo nie posiada plików.
Możesz pomóc dodając pliki.
Lis
Lis.pngŚnieżny lis.pngSiedzący lis.pngSiedzący śnieżny lis.pngŚpiący lis.pngŚpiący śnieżny lis.png
Mały lis.pngMały śnieżny lis.pngMały siedzący lis.pngMały siedzący śnieżny lis.pngMały śpiący lis.pngMały śpiący śnieżny lis.png
Punkty życia

10 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg)

Siła ataku

2 (Heart.svg)(Tylko kurczaki, króliki, dorsze, łososie, tropikalne ryby i małe żółwie)

Odradzanie

Tajga

Od

1.14

Doświadczenie

0−2

ID bytu

fox

Lis (ang. Fox) – pasywny, nocny mob odradzający się na tajdze

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Lisy odradzają się w biomach tajgi i śnieżnej tajgi - zaś rzadko obok tajgowych wiosek. Zależnie od biomu, w którym się odrodzili ich sierść jest inna. Występują dwa warianty lisów - śnieżny i normalny. Normalne mają pomarańczową, a śnieżne biało-szarawą sierść. Pojawiają się w grupach od jednego do trzech, zazwyczaj w porze nocnej. Istnieje 8,5% szansy na to, że naturalnie odrodzony lis będzie trzymał w swojej łapie rzeczy w tabeli poniżej. Lis może trzymać dowolną rzecz którą gracz mu rzuci.

Istnieje 16 szans na to, że lis odrodzi się jako dziecko.

Lista przedmiotów[edytuj | edytuj kod]

Przedmiot Szansa
JE BE
ItemCSS.png Skóra 20% 20%
ItemCSS.png Pióro 20% 15%
ItemCSS.png Jajko 15% 20%
ItemCSS.png Zboże 20% 20%
ItemCSS.png Królicza łapka 10% 10%
ItemCSS.png Królicza skóra 10% 10%
ItemCSS.png Szmaragd 5% 5%

Zachowanie[edytuj | edytuj kod]

Lis śpiący pod drzewem i trzymający pióro.
Lis atakujący kurczaka poprzez skok.

Lisy śpią w dzień w miejscach o natężeniu światła słonecznego mniejszych niż 15. Są aktywne w nocy i podczas burzy. Kiedy gracz w trybie przetrwania lub wilk się do nich zbliży, zaczną od nich uciekać. Sytuacja wygląda inaczej gdy gracz jest w trybie kreatywnym, kiedy gracz zbliży się do lisa, on będzie spokojny, zachowując się jakby gracza tam nie było (zaśnie). Aktualnie są najszybszymi bytami lądowymi w grze. Nie otrzymują obrażeń ani nie spowalniają podczas przechodzenia przez krzak słodkich jagód. Potrafią skoczyć w warstwę śniegu i na chwilę w nim utknąć, po czym się wydostać.

Ich specjalną odmiennością jest podnoszenie leżących blisko nich przedmiotów. Kiedy je podniosą, trzymają je w pysku. Mogą podnosić prawie wszystkie przedmioty w grze. Aby upuściły przedmiot trzymany w pyszczku należy wyrzucić im po sztuce dowolnego jedzenia z wyjątkiem ciasta. Lisy zjadają upuszczone jedzenie po chwili i są wrażliwe na efekty, które mogą być przez nie wywołane. Jeśli lis trzyma w pyszczku totem nieśmiertelności i otrzyma śmiertelne obrażenia, totem zostaje zużyty, a lis otrzymuje chroniący go przed śmiercią efekt na takich samych zasadach jak w przypadku gracza. Lis ma 8,5% (w Java Edition) lub 100% (w Bedrock Edition) szans na upuszczenie trzymanego przedmiotu wygenerowanego naturalnie.

Gracz może karmić lisy słodkimi jagodami i mięsem. Potrafią zjeść dojrzałe słodkie jagody z krzaków, gdy te znajdują się w promieniu 16 kratek od nich.Lisy potrafią również zjeść oko pająka co powoduje u nich efekty trucizny. Mogą również zjeść ziemniaka.

Lubią atakować kurczaki, dorsze, łososie, króliki i małe żółwie (niszczą również ich jaja). Lisy skaczą na wysokość od 2 do 5 bloków, kiedy napotkają przeszkodę w postaci płotu lub murka, przeskoczą takie obiekty w celu zaatakowania mobów. Wilki oraz niedźwiedzie polarne są agresywnie nastawione do lisów. Wykrywają je w odległości do 18 kratek, a następnie atakują.

Lis Polarny[edytuj | edytuj kod]

Lis Polarny - Rodzaj lisa, który odradza się na Śnieżnej Tajdze. Tak samo jak zwykły lis, jest pasywny.

Rozmnażanie[edytuj | edytuj kod]

Dwa dorosłe lisy nakarmione słodkimi jagodami rozmnażają się, w wyniku czego rodzi się młody lis. Narodzony lis ufa graczowi, który nakarmił jego rodzica, jednak nie podąża za nim, a jedynie przestaje uciekać. Dorosłego osobnika nie da się oswoić.

  • Gdy lis trzyma w pysku zaklętą broń, zaklęcie będzie działało np. lis trzymający miecz z zaklęciem ognia będzie podpalał atakowane moby.
  • Wydaje się, że lis trzyma przedmioty w pysku, ale z technicznego punktu widzenia trzyma je w głównej ręce.

26 września 2018Zapowiedziano głosowanie na biom, w którym mają się spawnować lisy na MineCon Earth.
29 września 2018Na MineCon Earth 2018 zapowiedziano lisy.
29 września 2018Tajga wygrała głosowanie, lisy zostaną więc dodane w wersji 1.14.
Pełna wersja
1.1419w07aDodano lisy.
Bedrock Edition
1.13.0beta 1.13.0.1Dodano lisy.