Mesa

Z Minecraft Wiki Polska

Biom Mesa jest rzadkim gorącym biomem składającym się w większości z terakoty w różnych kolorach. Jest 6 wersji Mesy.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Mesa zawiera wielkie pagórki z terakoty i jej warstw w różnych kolorach. Te pagórki powstają z warstwy czerwonego piasku i mają około 10-15 bloków grubości, poniżej znajduje się zwykły kamień. Kaktusy i uschłe krzaki generują się często na całym biomie, podobnie jak na pustyni.

Opuszczone kopalnie generują się znacznie wyżej na tym biomie, często na powierzchni. Ich deski i płotki są z ciemnego dębu, przeciwnie do kopalni na innych biomach. Dodatkowo, rudy złota generują się na wysokości od Y=79 (zamiast zwyczajnego Y=32) i w znacznie większych ilościach, tworząc Mesę idealnym źródłem złota.

Podczas gdy każdy rodzaj Mesy jest bogaty w niezwykłe materiały do budowy i rudy złota, nie ma tu neutralnych mobów, drzewa, trawa i woda są bardzo rzadkie, więc zdobywanie pożywienia może być trudne. Drzewa i trawa pojawiają się tylko na górze zalesionych płaskowyżów Mesy. Jeziora pojawiają się rzadko ograniczając dostęp do wody i czyniąc rolnictwo kłopotliwym, podobnie jak na pustyni.

Mesa to suchy biom, więc nigdy tu nie pada, dlatego burza jest tu niemożliwa. Wyjątkami są rzeki, które przecinają Mesę, tutaj wciąż deszcz i burza jest możliwa. Zwykłe zaciemnienie nieba i spawn wrogich mobów towarzyszący burzom wciąż działa podczas niesprzyjającej pogody.

Jeśli jakiś wariant Mesy oprócz Wyżłobionej Mesy dotyka lądu, jest on oddzielony cienką pustynną barierą. Bariera nie jest wytwarzana gdy zwykła Mesa dotyka oceanu. Jednakże, jeżeli Wyżłobiona Mesa dotyka oceanu, plaża wciąż może się wytworzyć.

Generacja Terakoty[edytuj | edytuj kod]

Kolory specyficznej warstwy terakoty (pasma warstw) na tych biomach są takie same dla każdego rodzaju Mesy dla każdego konkretnego świata. Kolory warstwy są określone tylko przy użyciu pierwszych 48 bitów 64-bitowego ziarna świata na Java Edition i Klasycznej edycji na konsole. Warstwy powtarzają się co 64 bloki na osi Y, a wysokość określonej warstwy może się różnić w biomie nawet o 4 bloki. Wzniesienia warstwy różnią się tylko w odniesieniu do osi X, pomijając oś Z. To znaczy, na przykład, że warstwa białej terakoty może generować się pomiędzy liniami (X=200 i Y=71) oraz (X=400 i Y=72), będąca taka sama na osi Z. Można zauważyć wzory chunków, gdy warstwa podnosi się o 1 poziom Y przy określonej wartości X. Często, najwyższa warstwa barwionej terakoty jest zastępowana zwykłą terakotą, najbardziej to widać na szczytach płaskowyżu. Ponadto najwyższa warstwa terakoty poniżej poziomu Y 63 ma zawsze kolor pomarańczowy.

Na Bedrock Edition, ziarna mają 32 bity, więc warstwa jest zupełnie inna porównując do Java Edition i Klasycznej Edycji Na Konsole, nawet gdy użyje się takiego samego równoważnego numeru ziarna. Warstwa Terakoty jest wciąż taka sama na każdym rodzaju Mesy na podanym Świecie/Ziarnie. Wysokość konkretnej warstwy losowo zmieniana, ale nie więcej niż kilka warstw Y.

Warianty[edytuj | edytuj kod]

Jest 5 wariacji od normalnej Mesy, aż po 6 różny biom.

Mesa[edytuj | edytuj kod]

Normalny rodzaj Mesy, wydaje się być zlepkiem z czerwonego piasku jako warstwa powierzchniowa i dużych pagórków z terakoty w różnych kolorach. Piasek i terakota kryje pod sobą zwykły kamień i rudy. Kaktusy i uschłe krzewy pokrywają piaski, a tu i ówdzie pojawiają się stawy.

Mesowy Płaskowyż[edytuj | edytuj kod]

Mesowy Płaskowyż obejmuje wielkie i płaskie wzgórza złożone z różnokolorowych warstw terakoty. Płaskowyże mają strome krawędzie, które wznoszą się do 20-30 bloków nad poziomem morza, gdzie szybko się spłaszczają. Na górze mają porozrzucane martwe krzaki. Okazjonalne stawy mogą się tam pojawić. Boki tych pagórków mogą odkrywać wejścia do jaskiń i opuszczonych jaskiń. Biomy rzeczne przechodzące przez płaskowyże Mesy wycinając strome rowki, otwierają wejście do wąskich kanionów. Mogą one stanowić ryzyko otrzymania obrażeń od upadku, jeśli gracz nie jest ostrożny.

Zmodyfikowane Płaskowyże Mesy[edytuj | edytuj kod]

Zmodyfikowane Płaskowyże Mesy obejmują mniejsze płaskowyże i nieco ostrzejszy teren niż na zwykłym Mesowym Płaskowyżu, naśladując duże płaskowyże, które z czasem przetrwały więcej. wyżłobiona Mesa często zastępuje cienką granicę pustyni, aby ten wariant biomu dzielił się z innymi biomami. Zmodyfikowane Płaskowyże Mesy są drugim najrzadszym biomem w Minecraft, tuż po Zmodyfikowanym Krańcu Dżungli.

Zalesione Płaskowyże Mesy[edytuj | edytuj kod]

Zalesione Płaskowyże Mesy generują się podobnie do zwykłych płaskowyżów, lecz na ich szczytach pojawiają się małe gaje drzew. Najwyższe warstwy terenu są zbudowane z wielkiej ilości trawy i twardej ziemi, z drzewami dębowymi rosnącymi na nich. Tutaj, liście dębu i trawa przybierają mocno ciemno-zieloną barwę, nadając sobie wysuszony wygląd; dodatkowo wszystkie naturalnie wygenerowane drzewa są małe. Ten wariant Mesy to rzadkie źródło drewna lub twardej ziemi. Las generuje się powyżej Y=82.

Zmodyfikowane Zalesione Płaskowyże Mesy[edytuj | edytuj kod]

Są one podobne do zwykłego wariantu, lecz Zmodyfikowane Zalesione Płaskowyże Mesy mają wyblakły wygląd i mniejsze płaskowyże o bardziej nierównym terenie, pozwalając rosnąć mniejszej ilości dębów na szczytach. wyżłobiona Mesa często zastępuje cienką granicę pustyni, aby ten wariant biomu dzielił się z innymi biomami.

Wyżłobiona Mesa[edytuj | edytuj kod]

Wyżłobiona Mesa obejmuje niezwykłe formacje skalne z terakoty podobne do Namiotów, które wychodzą od czerwonej terakoty jako podłogi ze zlewni biomu. Na Bedrock Edition, moby neutralne mogą się tu spawnować. Ten biom powstał, aby odpowiadać popularnemu Kanionowi Bryce'a w Utah w USA, gdzie Namioty są tam porozrzucane.

Wartości Danych[edytuj | edytuj kod]

ID[edytuj | edytuj kod]

Java Edition:

Biom ID
Mesa badlands
Mesowy Płaskowyż badlands_plateau
Zmodyfikowany Mesowy Płaskowyż modified_badlands_plateau
Zalesiony Mesowy Płaskowyż wooded_badlands_plateau
Zmodyfikowany Zalesiony Mesowy Płaskowyż modified_wooded_badlands_plateau
Wyżłobiona Mesa eroded_badlands

Bedrock Edition:

Biom ID
Mesa mesa
Mesowy Płaskowyż mesa_plateau
Zmodyfikowany Mesowy Płaskowyż mesa_plateau_mutated
Zalesiony Mesowy Płaskowyż mesa_plateau_stone
Zmodyfikowany Zalesiony Mesowy Płaskowyż mesa_plateau_stone_mutated
Wyżłobiona Mesa mesa_bryce

Pełna wersja
2 Sierpnia, 2013Jeb opublikował pierwsze zdjęcie Mesy. Żartobliwie określił ją jako ,,Góry Disco".
1.7.213w36aMesa została dodana ze wszystkimi jej wariantami, innymi biomami i systemem temperatury.
13w39aCzerwony piasek generuje się na Mesie i jej wariantach.
1.814w32aCzerwony piaskowiec generuje się pod czerwonym piaskiem na Mesie i jej wariantach.
1.1016w20aOpuszczone kopalnie mogą się generować na powierzchni mesy i są zbudowane z desek ciemnego dębu i płotków, zamiast zwykłego dębu.
Na Mesie, utwardzona glina już się nie generuje wyżej niż 15 bloków głębokości, jeśli mesa jest większa niż 15 bloków nad poziomem morza.
Mesy teraz mogą generować opuszczone kopalnie z ciemnego dębu na powierzchni.
1.1318w16aZmieniono nazwę Mesowego Płaskowyżu F na Mesowy Płaskowyż Leśny.
Zmieniono nazwę Mesowego Płaskowyżu F M na Zmutowany Mesowy Płaskowyż Leśny.
Zmieniono nazwę Mesowego Płaskowyżu M na Zmutowany Mesowy Płaskowyż.
18w19aZmieniono nazwę Mesy na Badlandy.
Zmieniono nazwę Mesowego Płaskowyżu Leśnego na Płaskowyż Leśny Badlandów.
Zmieniono nazwę Mesowego Płaskowyżu na Płaskowyż Badlandów.
Zmieniono nazwę Mesy (bryce) na Wyżłobione Badlandy.
Zmieniono nazwę Zmutowanego Płaskowyżu Leśnego Mesy na Zmodyfikowany Leśny Płaskowyż Badlandów.
Zmieniono nazwę Zmutowanego Mesowego Płaskowyżu na Zmodyfikowany Płaskowyż Badlandów.
pre-release-5Zmieniono ID mesa na badlands.
Zmieniono ID mesa_rock na wooded_badlands_plateau.
Zmieniono ID mesa_clear_rock na badlands_plateau.
Zmieniono ID mutated_mesa na eroded_badlands.
Zmieniono ID mutated_mesa_rock na modified_wooded_badlands_plateau.
Zmieniono ID mutated_mesa_clear_rock na modified_badlands_plateau.
Pocket Edition Alpha
0.9.0build 1Mesa dodana wraz z innymi biomami.
0.9.5Dodano Mesę (Bryce).
0.10.0build 1Mesa posiada teraz rudy złota na każdym poziomie.
Mesy generują teraz opuszczone kopalnie na powierzchni.
Bedrock Edition
1.11.0beta 1.11.0.1Mesowe Płaskowyże generują się częściej niż na Java Edition.
Console Edition
TU31CU191.22Patch 3Mesa dodana wraz z innymi biomami.
TU43CU331.36Patch 13Opuszczone kopalnie mogą się generować na powierzchni Mesy i są zbudowane z desek ciemnego dębu i płotków, zamiast zwykłego dębu.

Drobnostki[edytuj | edytuj kod]

Normalne Opuszczone Kopalnie wciąż mogą się generować głęboko pod ziemią na Mesie i mogą nawet przecinać unikalne Opuszczone Kopalnie Mesowe, jeśli wygenerują się wystarczająco blisko siebie.

Zobacz Także[edytuj | edytuj kod]

Pustynia

Góry