Osioł

Z Minecraft Wiki Polska
Osioł
Osioł.png
ŹrebakOsioł.png

Punkty życia

15 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHalf Heart.svg)

Odradzanie

Równiny, Sawanny (rzadko)

Od

13w16a

Upuszcza

ItemCSS.png Skóra(0-2) przy śmierci
ItemCSS.png Siodło, jeśli założone
BlockCSS new.png Skrzynia, jeśli założona

Doświadczenie

1-3

Osły (ang. Donkey) – oswajalny mob podobny zachowaniem do konia. Młode osły można karmić dokładnie tak samo jak konie.

Występowanie[edytuj | edytuj kod]

Na równinach pojawia się od 1 do 3 osłów, a na sawannach tylko jeden. Około 20% poszczególnych osłów rozmnaża się jako źrebięta.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Dorosłe osły mają 1,4 bloku szerokości i długości oraz 1,6 bloku wysokości. Źrebaki są o połowę mniejsze od dorosłych osobników, natomiast w edycji Bedrock stają się gradualnie większe wraz z wiekiem. W przeciwieństwie do wilków i kotów, wygląd osłów nie zmienia się po ich oswojeniu, chociaż oswojone osły można odróżnić, dając im ekwipunek.

Osły są zawsze mniejsze od normalnych koni i mają długie, stojące uszy. Wszystkie osły mają szaro-brązową sierść.

Zastosowanie[edytuj | edytuj kod]

Oswojone i osiodłane osły mogą być używane jako jeden z najszybszych transportów w grze, chociaż nie są w stanie zmieścić się przez otwory o szerokości jednego bloku. Mogą być również używane do wspinania się na wzgórza i przeskakiwania przez ogrodzenia. Osioł umożliwia jeżdżenie w wodzie do głębokości 2 bloków.

Osły można wyposażyć w skrzynie oraz ciągnąć i wiązać za pomocą smyczy.

Ekwipunek[edytuj | edytuj kod]

Oswojone osły mogą mieć następujące wolne sloty:

  • Slot na siodło.
  • Skrzynia.png Slot na skrzynię: dodatkowe 15 miejsc na ekwipunek gracza.

Dzięki możliwości nałożenia skrzynki na osła możemy szybko transportować dużą ilość przedmiotów, np. z oddalonej od domu kopalni lub podczas przeprowadzki.

W przeciwieństwie do koni osłom nie można założyć końskiej zbroi.

Sprzęt można umieścić na osiołku, przytrzymując lewy Shift, a następnie klikając go prawym przyciskiem myszy lub uzyskując dostęp do jego ekwipunku. Dostęp do ekwipunku osła można uzyskać, dosiadając osła i otwierając ekwipunek gracza lub skradając się, a następnie klikając osła prawym przyciskiem myszy. Osła można wyposażyć w skrzynię, lecz nie może zostać usunięta nie inaczej niż przez zabicie osła, co powoduje upadek skrzyni i jej zawartości. Źrebaków nie można w nic wyposażyć.

Transport[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też: Transport

W edycji Java, podczas jazdy na osiołku, pasek głodu zostaje zastąpiony zdrowiem osła w trybie przetrwania lub przygody.

Używa nieco innej tekstury serca niż pasek zdrowia gracza. Pasek doświadczenia został zastąpiony przez pasek skoku konia.

Podczas jazdy na osiołku gracz może używać dowolnego przedmiotu, w tym picia lub rzucania mikstur; aktywacja drzwi lub urządzeń z Redstone; używanie skrzyń, stołów rzemieślniczych i pieców; niszczenie i kładzenie bloków; oraz atakowanie bronią białą lub łukami.

Ujeżdżany osioł automatycznie wbiega na jeden blok wzniesienia. Osioł i gracz mogą bezpiecznie zmieścić się w przestrzeni o wysokości zaledwie 2,75 bloku. Wejście do mniejszej przestrzeni grozi uduszeniem gracza.

W przeciwieństwie do koni, wszystkie osły mają taką samą prędkość ruchu i siłę skoku, chociaż mikstury prędkości mogą być używane na osiołku, a podróż przez Nether może sprawić, że osioł z łatwością stanie się najlepszym zwierzęciem jucznym[1] dzięki najszybszemu i praktycznemu sposobowi podróżowania w świecie Minecrafta.

Gracz nie może korzystać z portalu Netheru podczas jazdy na osiołku.

Zachowanie[edytuj | edytuj kod]

Osły krążą bezczynnie, od czasu do czasu zatrzymując się, machając ogonami lub opuszczając głowy, jakby zjadały trawę. W przeciwieństwie do owiec, animacja jedzenia w rzeczywistości nie powoduje spożycia trawy. Osioł może odwrócić się, aby spojrzeć na gracza, który się zbliży. Każdy osioł, nawet dziki, daje się bez protestu przywiązać do smyczy. Jeśli jednak gracz usiłuje osiodłać nieokiełznanego osła, podnosi on i wymachuje przednimi kopytami. Osły pozostają pasywne, nawet po trafieniu.

Osły czasami wydają słyszalny ryk.

Podobnie jak większość mobów, mogą jeździć wagonikiem i łódką. W przeciwieństwie do innych pasywnych mobów, osły powoli regenerują zdrowie.

Oswajanie[edytuj | edytuj kod]

Dorosłe osły można oswoić: kilkukrotnie dosiadając pustą ręką; kiedy już nie wyrzuca gracza i pokazuje serca, zostaje oswojony. Konieczne jest oswojenie osła, aby móc go rozmnażać, dać mu ekwipunek lub jeździć na nim przez dłuższy czas.

Oswajanie zależy od „temperamentu” osła. Zaczynają od temperamentu 0 na 100. Kiedy gracz jedzie na osiołku, wybierana jest losowa liczba od 0 do 99. Osioł staje się oswojony, jeśli liczba ta jest mniejsza niż temperament, w przeciwnym razie temperament wzrasta o 5, a gracz zostaje pokonany. Temperament można również zwiększyć karmiąc osła.

Podczas jazdy na nieokiełznanym osiołku słychać galopujący dźwięk, mniej lub bardziej gwałtowny. Daje to ogólne pojęcie o szybkości osła.

Podobnie jak w przypadku wszystkich oswojonych zwierząt, po zabiciu osła, właścicielowi wyświetla się wiadomość o śmierci.

Hodowla[edytuj | edytuj kod]

Karmienie oswojonych osłów złotymi jabłkami lub złotymi marchewkami aktywuje tryb miłości.

Potomstwo nie należy automatycznie do gracza będącego właścicielem ich rodziców. Rodzi się jako nieokiełznany osioł i musi zostać oswojony, gdy wyrośnie na dorosłego osobnika. Źrebię można karmić, aby szybciej dojrzewało.

Hodowla dwóch osłów tworzy źrebię osła. Ponieważ wszystkie osły mają tę samą sierść, potomstwo wygląda dokładnie tak, jak jego rodzice, gdy jest w pełni dorosły.

Krzyżowanie osła z koniem prowadzi do powstania źrebaka muła. Muły nie mogą się rozmnażać.

Jedzenie[edytuj | edytuj kod]

Karmienie osła może zmienić jego zachowanie i spowodować jego wzrost (jeśli nie jest jeszcze dorosły) i przywrócić mu zdrowie. Aby nakarmić osła, weź do ręki jedzenie dla osła i naciśnij lewym przyciskiem myszy, patrząc na niego. Jeśli jedzenie nie jest tym które spożywa osioł, akcja jest traktowana jako próba dosiadania osła.

W poniższej tabeli wymieniono efekty różnych pokarmów, które osły mogą spożywać.

Jedzenie Uzdrawia Przyspiesza wzrost o Zmienia temperament o Notatki
ItemCSS.png Cukier 1 (Mob Half Heart.svg) 30 sec +3
ItemCSS.png Pszenica 2 (Mob Heart.svg) 20 sec +3
ItemCSS.png Jabłko 3 (Mob Half Heart.svgMob Heart.svg) 1 min +3
ItemCSS.png Złota marchewka 4 (Mob Heart.svgMob Heart.svg) 1 min +5 Aktywuje tryb miłości u oswojonego osła.
ItemCSS.png Złote jabłko 10 (Mob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svg) 4 min +10 Aktywuje tryb miłości u oswojonego osła. Ulepszone złote jabłka również działają.
BlockCSS new.png Snop siana 20 (Mob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svgMob Heart.svg) 3 min N/A Sianem nie można karmić nieoswojonego osła.

Pełna wersja
1.6.113w16aDodano osły.
Console Edition
TU19CU71.12Dodano osły.

  • Przed wersją 1.11 osły nie miały własnego jaja spawnującego.
  • Po skrzyżowaniu osła z koniem otrzymamy muła.

Zobacz również[edytuj | edytuj kod]

  1. Zwierzę przeznaczone do noszenia ciężarów na grzbiecie.