Poradniki/Uprawy

Z Minecraft Wiki Polska
< Poradniki

Minecraft pozwala na prowadzenie własnych upraw. Rolnictwo pozwala na wysiewanie dyni, arbuzów, zboża, trzciny cukrowej i drzew. Zaopatruje nas więc w pożywienie oraz zapas drewna.

Zdobywanie nasion

Aby zdobyć nasiona wystarczy wiedzieć, gdzie trzeba ich szukać.

  • Zboże - niszcz małe kępki trawy rosnące praktycznie wszędzie. Z co niektórej kępki otrzymasz nasiona, są to nasiona zboża. Również w wioskach NPC rośnie zboże, zatem od razu mamy nasiona i pszenicę.
  • Dynia - aby zdobyć nasiona dyni trzeba rozejrzeć się po okolicy. Po znalezieniu dyni należy umieścić ją w stole warsztatowym i otrzymamy 4 nasiona.
  • Arbuz - jego nasiona można znaleźć w opuszczonych kopalniach, w kuźni w wiosce NPC lub kupić kawałki arbuza u mieszkańca wioski. Arbuzy naturalnie występują w dżungli.
  • Drzewa - gdy ścinamy drzewo zostają z niego liście, które stopniowo znikają, natomiast na ziemię spadają małe sadzonki drzew. Lepiej ścinać sam pień, jest większa szansa na wyrzucenie sadzonek z liści.
  • Trzcina cukrowa - Trzcina najczęściej rośnie przy rzekach i dużych zbiornikach wodnych, także na pustyniach. Podobnie jak z dyniami na początku trzeba troszkę powęszyć po okolicy. Po znalezieniu ścinamy trzcinę otrzymując kilka sadzonek.
  • Ziemniaki - podobnie jak zboże,burak i marchew rośnie ona we wioskach NPC, ale także jest to rzadki drop z Zombie.
  • Marchewki - podobnie jak zboże, burak i ziemniak rośnie we wioskach NPC i także jest rzadkim dropem z Zombie.
  • Buraki - podobnie jak zboże, marchew i ziemniak rośnie we wioskach NPC
  • Kakao - występuje powszechnie na drzewach tropikalnych, można je znaleźć także w opuszczonych kopalniach, wioskach NPC.
  • Grzyby - znajdziemy je pod drzewami, w jaskiniach lub w Netherze. Po zniszczeniu wypada grzyb.
  • Kaktusy - występują na pustyni, zbieramy poprzez zniszczenie lub położenie bloku obok.
  • Brodawki - występuje jedynie w Fortecy Netheru, w pokoju ze schodami.
  • Chorus - występuje jedynie w Endzie

Wysiewanie

Aby móc wysiać zboże bądź dynie musimy przygotować do tego odpowiednio ziemię. Potrzebna nam będzie motyka, którą wytwarzamy na stole craftingowym - 2 patyki, 2 deski (bądź kamienie, żelazo, złoto, diamenty). Klikając na wybranym przez nas fragmencie ziemi prawym przyciskiem myszy (gdy aktywną mamy motykę) zamieni się ona w kawałek ziemi uprawnej. Zboże najlepiej wysiewać w kwadratach 3x3 pola.

Dynie i arbuzy wysiewamy w pojedynczych polach, w odstępach minimum jednej kratki od siebie.

Sadzenie drzew jest najprostsze. Nie potrzeba do tego żadnych przygotowań, sadzonkę możemy posadzić na dowolnie wybranym kawałku ziemi.

Uwaga! Nie należy sadzić drzew zbyt blisko naszych budowli, ponieważ nie urosną ze względu że nie mają wystarczającego miejsca do całkowitego wyrośnięcia.

Trzcinę cukrową możemy wysadzić na piasku lub ziemi tuż przy zbiorniku wodnym. Możliwe jest utworzenie (przy pomocy wiadra) małego zbiorniczka blisko domu. Zostaje tylko obłożyć go piaskiem i wysiać trzcinę cukrową. Można również ją posadzić na bloku śniegu; wtedy niepotrzebne są kanały wodne.

Uwaga! Aby rośliny rosły w odpowiednim tempie potrzebna jest im woda. Najlepszym źródłem są deszcze oraz kanały nawadniające. Na deszcz nie mamy wpływu, lecz na kanały owszem. Aby go wykonać wystarczy nam wiadro z wodą. Kopiemy blisko upraw kanały na głębokość jednego bloku i zalewamy je wodą.

Kaktusy wymagają jedynie podłoża w postaci piasku, po pewnym czasie rozrastają się do 3 bloków wysokości.

Grzyby wymagają niższego poziomu światła, nie da się ich posadzić gdy światło ma poziom 13. Rozrastają się na pobliskie bloki, rosną bardzo powoli. Można je uprawiać w Netherze (Jedynie trzeba pamiętać, że czas zatrzymuje się gdy wychodzimy z Netheru).

Brodawki rosną jedynie na piasku dusz.

Zbiory

Po wysadzeniu czekamy na zbiory. Zboże zbieramy, gdy jego barwa przybierze odcień brązu, dynię oraz arbuza, gdy widać dojrzały, duży owoc, natomiast drzewo i trzcinę cukrową ścinamy gdy tylko urośnie.

Automatyzacja

Do automatycznych farm możemy wykorzystać fakt, że rośliny (zboże, ziemniaki, marchewki, grzyby) niszczą się przy kontakcie z wodą. Dla arbuzów, dyni, trzciny cukrowej możemy użyć tłoków. Kaktusy niszczą się przy kontakcie z innym blokiem.