Poradniki/Walka ze Smokiem Endu

Z Minecraft Wiki Polska
Grid Sadzonka (dżungla).png
Artykuł Walka ze Smokiem Endu jest krótki.
Środkowa wyspa Endu, na której rezyduje Smok.

Smok Endu (Kresu) to jeden z dwóch oficjalnie istniejących w grze bossów. Jego pokonanie to symboliczne przejście gry. Walka ze smokiem może sprawić niedoświadczonym graczom spore trudności - oto poradnik, jak ją skutecznie prowadzić.

Ekwipunek[edytuj | edytuj kod]

Przedmioty konieczne[edytuj | edytuj kod]

Przedmioty opcjonalne, ale zalecane[edytuj | edytuj kod]

Funkcje przedmiotów[edytuj | edytuj kod]

  • Zbroja - ochrona przed obrażeniami zadawanymi przez Smoka i Endermany, a w przypadku Powolnego Opadania - niwelowanie obrażeń od upadków z dużych wysokości, które często zdarzają się podczas walki z bossem.
  • Miecz - walka z Endermanami, oraz Smokiem, gdy wyląduje na Fontannie Kresu.
  • Łuk i strzały - zadawanie obrażeń Smokowi w locie.
  • Tarcza - ochrona przed obrażeniami ze strony Endermanów i Smoka.
  • Kilof - wyjście na powierzchnię w przypadku pojawienia się pod ziemią oraz niszczenie bloków na powierzchni w razie potrzeby.
  • Jedzenie - uzupełnianie paska głodu i regeneracja zdrowia.
  • Złote jabłka - szybka regeneracja punktów życia w przypadku odniesienia dużych obrażeń.
  • Zaklęte złote jabłko - regeneracja, absorpcja i ochrona przed dużymi obrażeniami w krytycznej sytuacji.
  • Mikstury leczenia i regeneracji - szybkie odzyskiwanie punktów zdrowia.
  • Mikstury siły - zwiększanie obrażeń zadawanych Endermanom i Smokowi (za pomocą miecza).
  • Mikstury powolnego opadania - ochrona przed obrażeniami w przypadku, gdy Smok wyrzuci cię w górę, a także możliwość bezpiecznego zeskakiwania z obsydianowych słupów.
  • Bloki budowlane - podsadzanie się w celu wejścia na słupy.
  • Enderperły - szybka ucieczka, teleportowanie się do kryształów otoczonych kratami, teleportowanie się do ziemi w przypadku wyrzucenia w górę przez Smoka, teleportowanie się na wyspę z obsydianowej platformy.
  • Szklane butelki - do zebrania oddechu Smoka.
  • Pochodnia - do zebrania Jaja Smoka.

  • Trójząb - walka wręcz ze Smokiem i Endermanami, walka dystansowa ze Smokiem, niszczenie Kryształów Kresu z dystansu.
  • Kusza - walka dystansowa ze Smokiem (kusza zadaje mniej obrażeń niż zaklety łuk, ale można trafić z niej Smoka z większej odległości).
  • Totem nieśmiertelności - ratunek przed śmiercią, regeneracja i niewielka absorpcja w przypadku utraty wszystkich punktów życia.
  • Łóżka - zadawanie Smokowi dużych obrażeń (wybuchają w Endzie podczas próby ich użycia).
  • Obsydian - należy postawić go między sobą a łóżkiem, aby ochronić się przed obrażeniami od wybuchu.
  • Wiadro z wodą - ratowanie się przed upadkami poprzez szybkie wylanie wody pod siebie.
  • TNT i krzesiwo - do walki z Endermanami lub samym Smokiem podczas jego lądowania na Fontannie Kresu.
  • Bloki żelaza, bloki śniegu i wydrążone dynie - do tworzenia Żelaznych Golemów i bałwanów, które odwracają uwagę Endermanów. Golemy mogą je też zabijać.
  • Łódki - do chwytania Endermanów i uniemożliwiania im teleportacji.

Strategia[edytuj | edytuj kod]

Kryształy Kresu[edytuj | edytuj kod]

Po dostaniu się na wyspę ze smokiem, należy najpierw zniszczyć Kryształy Kresu znajdujące się na szczycie obsydianowych słupów. Leczą one smoka w bardzo szybkim tempie, dlatego walka bez ich zniszczenia jest praktycznie niemożliwa. Należy niszczyć je pociskami takimi jak strzały, jajka czy śnieżki. Niektóre kryształy obudowane są żelaznymi kratami, dlatego nie da się trafić ich pociskami. W takiej sytuacji należy wspiąć się na słup za pomocą bloków lub teleportować się tam Perłą Kresu i zniszczyć kryształ ręcznie. Podczas niszczenia kryształu z bliska warto zasłonić się tarczą, aby nie zginąć od eksplozji, albo za pomocą bloków oddalić się kilka kratek od kryształu i zniszczyć go strzałem z łuku.

Walka ze smokiem[edytuj | edytuj kod]

Gdy smok lata wysoko nad wyspą, należy strzelać do niego z silnej broni dystansowej takiej jak łuk lub kusza. Można także próbować rzucać w niego trójzębem. Kiedy smok ląduje na Fontannie Endu, można wysadzać przy nim TNT i łóżka, a także atakować go bronią ręczną (choć jest to dość ryzykowne, ponieważ smok często wyrzuca gracza w górę). Czynności te należy regularnie wykonywać aż do pokonania smoka - dobrze jest cały czas mieć oko na jego pasek życia.

Walka z Endermanami[edytuj | edytuj kod]

Podczas walki problem mogą stanowić endermany, na które łatwo niechcący się spojrzeć i je sprowokować. Gdy gracz nosi na głowie wydrążoną dynię, nie prowokuje endermanów spojrzeniem, jednak ma ograniczone pole widzenia - z tego powodu zakładanie dyni w Endzie nie jest wcale zalecane. Pojedynczy enderman jest łatwy do pokonania za pomocą mocnej broni ręcznej, jednak w grupach endermany są wyjątkowo silne. Dobrym sposobem na większe grupy napastników jest używanie TNT lub spawnowanie żelaznych golemów.

Po walce[edytuj | edytuj kod]

Za zabicie smoka zdobywa się ogromną ilość punktów doświadczenia (XP). Na szczycie fontanny pojawia się Jajo Smoka, które można zebrać na kilka sposobów (zobacz artykuł Jajo Smoka). Jeżeli do tej pory tego nie zrobiłeś, możesz zebrać pozostały Oddech Smoka za pomocą pustych butelek. Po zabiciu Smoka pojawia się powrotny portal do Świata Podstawowego oraz Brama Kresu.

Dalsza gra po zabiciu Smoka Endu[edytuj | edytuj kod]

Pokonanie Smoka wcale nie jest końcem gry. Oto lista tylko niektórych rzeczy, które można zrobić na swoim świecie po rozprawieniu się z bossem: