Chcesz pomóc, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź listę Potrzebne zmiany i artykuły Do rozszerzenia.

Szkielet

Z Minecraft Wiki Polska
Grid Kompas.png
Ten artykuł dotyczy zwykłego szkieleta. Zobacz też inne znaczenia tego pojęcia.

Szkielet (ang. Skeleton) to agresywny mob wprowadzony do gry w wersji Survival Test 0.24_02, który pozostał we wszystkich nowszych wersjach gry. Szkielety są dość groźnymi przeciwnikami, ponieważ strzelają do gracza strzałami. Tak samo jak zombie, szkielety pojawiają się w nocy lub w zacienionych miejscach (np. jaskinie), a rano płoną przy świetle słonecznym, aż umrą.

Warianty

Mroczny szkielet

Information icon.png Osobny artykuł: Mroczny szkielet.

Mroczny szkielet to odmiana szkieleta występująca w fortecach Netheru. Jest to czarny, wysoki mob, biega bardzo szybko, zamiast łuku posiada kamienny miecz, po uderzeniu gracza nadaje mu efekt obumierania.

Tułacz

Information icon.png Osobny artykuł: Tułacz.

Tułacz to wariant szkieleta występujący tylko na biomach ośnieżonych. Posiada białe oczy i zniszczoną szarą szatę. Strzela strzałami spowolnienia, które nadają takowy efekt graczowi na 20 sekund.

Pajęczy jeździec

Information icon.png Osobny artykuł: Pajęczy jeździec.

Jest to rzadkie połączenie pająka lub pająka jaskiniowego ze szkieletem (każdy wariant). Posiada on możliwości obu mobów: może wspinać się po ścianach i strzelać strzałami. Po zabiciu jednego moba drugi się odłącza i kontynuuje walkę.

Zachowanie

Po ujrzeniu gracza szkielet zaczyna do niego strzelać. Może podnosić porzucone zbroje i środki bojowe z ziemi, które jednak po zabiciu go zawsze wypadają. Szkielety mogą trafiać inne moby swoimi strzałami, jeżeli natomiast szkielet trafi innego szkieleta to wtedy oba zignorują gracza i zaczną walczyć, aż do śmierci jednego z nich.

Walka

Walka ze szkieletem jest, zwłaszcza dla początkujących graczy, dosyć trudna, ponieważ jest to szybki mob, a na dodatek strzela strzałami. Podczas walki powinno się używać tarczy, ponieważ odbija ona strzały. Możliwe jest też odbicie strzały szkieleta za pomocą ręki (można oczywiście trzymać wszystko inne w dłoni), jednak wymaga to praktyki i dokładności, ponieważ strzała jest mniejsza i porusza się z dużą prędkością.

Jeżeli gracz nie posiada zbroi i ma słabą broń, to nie powinien walczyć ze szkieletem wręcz - niemal na pewno otrzyma obrażenia od strzał, co może skończyć się rychłą śmiercią, jednak jeśli nie ma innej możliwości niż bitwa na bliski dystans, gracz powinien dążyć do zepchnięcia szkieleta np. do lawy albo urwiska, wcześniej przygotowując sobie zasłonę (pień, wystającą skałę), albo broniąc się tarczą (jeśli oczywiście takową posiada). W walce na odległość gracz powinien szukać skał lub drzew, za którymi mógłby się ukryć, albo odbijać strzały tarczą i co jakiś czas oddawać strzał, jednak może to być trudne, ponieważ szkielet potrafi szybko się poruszać, przez co trudniej go trafić. Oczywiście mając, w późniejszym etapie gry, zaklętą zbroję i broń walka ze szkieletem staje się o wiele łatwiejsza.

Jeśli gracz chce pokonać szkieleta miksturami, musi rzucać mikstury, które, leczą normalne istoty (jak w przypadku zombie). Działa to na zasadzie: jeśli gracz rzuci miksturę szkody, szkielet odzyska punkty życia, jeśli rzuci miksturę życia szkielet otrzyma obrażenia. Należy również pamiętać, że w zależności od poziomu trudności szkielety mogą pojawić się w zbroi (chroniącą ich przed obrażeniami), lub też z zaklętym łukiem (dzięki któremu mogą zadawać większe obrażenia), przez co walka z nimi może być jeszcze trudniejsza.

Łup

Survival Test:

  • Strzały są wyrzucane we wszystkie strony po śmierci, które można zebrać;
  • 120 punktów.

Alpha:

Beta:

Obecnie:

Historia

Nieznana historia wersji

Classic
0.24_02 Dodano szkielety. Zachowywały się podobnie jak zombie.
0.25 SURVIVAL TEST 2 Szkielety strzelają fioletowymi strzałami, które gracz mógł zbierać. Strzały wystrzeliwane przez te potwory były dużo szybsze i mniej celne niż teraz, a po śmierci wypadało z nich od 5 do 6 strzał (tworzyło to swego rodzaju "fontannę" strzał). Szkielety mogły nosić zbroję, ale był to tylko dodatek wizualny, nie dający im dodatkowej ochrony.
Po zabiciu ich gracz dostawał 120 punktów.
Indev
0.31 Szkielety nie mogą nosić zbroi.
Usunięto animację ataku szkieletów.
Fioletowe strzały zostały zastąpione zwykłymi strzałami.
Alpha
1.2.0 Szkielety trzymają łuk w prawej ręce.
Trzymają i strzelają nim tak, jak gracz w tym okresie.
Beta
1.2 Szkielety upuszczają 0-2 kości.
1.8 Łuki trzymane przez szkielety są większe, strzał jest teraz podobny jak u gracza.
Pełna wersja
1.2.1 12w04a Ulepszono AI szkieleta, od teraz, gdy zacznie się palić w światle słonecznym będzie szukał najbliższego cienia, lub wody.
12w06a Istnieje mała szansa, że szkielet po śmierci upuści łuk (może być zaklęty).
1.4.2 12w32a Szkielety mogą podnosić upuszczone przedmioty.
Szkielety mogą spwanować się z założoną zbroją (może być zaklęta.
12w36a Szkielety można spotkać w Netherowej fortecy.
? 31 października szkielety mogą pojawić się z założoną dynią, lub Jack-O-Lantern'em na głowie.
12w38a Szkielety mają nowe dźwięki.
1.5 13w02a Zasięg strzału szkieleta został zmniejszony.
13w03a Szkielety strzelają szybciej do graczy, którzy podeszli bliżej jego.
1.8 14w10a Szkielety uciekają przed wilkami.
14w11a Szkielety uciekają przed Creeperami podczas ich eksplozji.
14w30a Szkielety upuszczają swoją czaszkę, gdy zostaną zabite przez naładowanego Creepera.
1.8.1 1.8.1-pre1 Szkielety nie uciekają przed Creeperami podczas ich eksplozji.
1.9 15w31a Strzał szkieleta jest animowany (widać naciąganie cięciwy).
Istnieje mała szansa na pojawienie się szkieleta z łukiem w lewej ręce.
Szkielety mogą używać dwóch rąk.
15w32a Od teraz, gdy gracz ma nałożoną czaszkę szkieleta to szkielet nie zwraca na niego uwagi. Dopiero po podejściu lub zaatakowaniu, szkielet zauważa gracza.
15w38a Ulepszono AI szkieletów.
Szkielety pojawiają się w szkieletowej pułapce.
15w39a Szkielety są nieco wyższe.
1.10 11 kwietnia 2016 Jeb udostępnił zdjęcie nowego szkieleta.
16w20a Dodano Tułacza.
Dodano jaja spawnujące dla Tułacza i mrocznego szkieleta.
1.10-pre1 Szkielety strzelają płonącymi strzałami, gdy się palą. Można to zaobserwować tylko na poziomie trudności wyższym niż normalny.
Szkielety mogą strzelać strzałami z efektami mikstur, gdy trzymają je w drugiej ręce.
1.10-pre2 Usunięto jajo spawnujące mrocznego szkieleta i tułacza.
1.10 Dodano dźwięki mrocznych szkieletów.
1.11 16w32a Dodano ponownie jajo spawnujące tułacza i mrocznego szkieleta.
Od teraz każdy rodzaj szkieleta ma swoje włąsne ID: skeleton , wither_skeleton i stray .
Usunięto tag SkeletonType .

Ciekawostki

  • Szkielet ma taką samą twarz jak zombie, ale są inne usta i kolor.
  • Jeżeli szkielet zabije creepera, wtedy wypadnie z niego płyta muzyczna.
  • Nogi szkieleta mają taką samą teksturę jak jego ręce.
  • Szkielet może zespawnować się bez łuku.
  • Chociaż szkielety podchodzą do gracza, jak zombie, to dotykanie ich nic nie robi graczowi, chyba że szkielet jest bez łuku.
  • Gdy znajdziemy się w polu rażenia szkieleta wtedy natychmiast jesteśmy ostrzeliwani.
  • W wersji 12w21b zdarza się, że szkielet zespawnuje się bez głowy.
  • Szkielet w hełmie nie płonie w dzień.
  • W Halloween (31 października) szkielety można spotkać z założonymi dyniami lub Jack o'Lantern'em na głowie.
  • Od 1.9 nosząc czaszkę szkieleta nie zwraca on na nas uwagi. Dopiero po podejściu lub zaatakowaniu, szkielet zauważa gracza.
  • Ma bardzo podobny wyraz twarzy jaki jest przedstawiony w ścieżce dźwiękowej płyty 11.

Galeria

Zobacz też