We are re-indexing our search results on the top 100 wikis on the platform, starting June 25th and ending later this week. If you experience search issues, that means your wiki is currently being re-indexed. Thanks for your patience.

Układy generowane

Z Minecraft Wiki Polska

Układy generowane – wszystkie struktury, które formują się w trakcie generowania świata. Zajmują od jednego do kilkunastu chunków miejsca w świecie. Występują we wszystkich wymiarach. Niektóre można samemu zbudować identycznie. Jest ich łącznie kilkanaście, razem z tymi w Netherze i w Kresie. Nie zawsze generują się tak, jak powinny zostać wygenerowane, lecz z kolejnymi wersjami te błędy są naprawiane. Przykładem złego wygenerowania jest np. kościół w wiosce który wchodzi w dom kowala. Poniżej znajduje się lista wszystkich struktur, jakie aktualnie występują w Minecraftcie:

Świat[edytuj | edytuj kod]

Małe struktury[edytuj | edytuj kod]

Pustynna studnia[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Pustynna studnia.

Studnia to niezbyt duża (5x5) struktura z piaskowca wypełniona jednym źródłem wody. Generuje się rzadko na pustyni.

Lodowe kolce[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Lodowy kolec.

Są to słupy lodowe całkowicie zbudowane ze zbitego lodu. Generują się one na biomie lodowych kolców od wersji 1.7 Mają losową wysokość.

Jeziora[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Jezioro.

Jeziora to małe zbiorniki wodne. Na ich dnie może występować żwir, glina, piasek, ziemia lub kamień. Czasami zamiast wody może wypełniać je lawa. Jeziora lawy mogą wywoływać pożary.

Lochy[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Lochy.

Lochy to pomieszczenia z bruku i zamszonego bruku, ze spawnerem potworów. Najczęściej jest tam spawner zombie, rzadziej szkieletów lub pająków. Są tam od 1 do 2 skrzyń z cenną zawartością np. siodłami. Generują się pod ziemią. Czasami mogą być połączone z jaskinią, a rzadziej z wąwozem lub kanionem.

Drzewa[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Drzewo.

Drzewa występują w 6 rodzajach: dąb, brzoza, świerk, drzewo tropikalne, akacja i ciemny dąb. Pojawiają się często, w wielu biomach.

Wielkie grzyby[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Wielkie grzyby.

Wielkie grzyby naturalnie występują w biomie grzybowym, oraz w puszczy. Są w dwóch rodzajach - brązowym i czerwonym.

Złoża rud[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Złoże rud.

Rudy generują się odpowiednio do typu na różnych poziomach. Można je znaleźć pod ziemią, a czasami odkryte na ścianach kanionów i gór. Ruda szmaragdu pojawia się wyłącznie w biomie wysokich gór oraz tylko pojedynczo.

Otoczaki[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Otoczak.

Są to nieduże struktury o różnym kształcie złożone wyłącznie z zamszonego bruku, generujące się wyłącznie w biomie Mega Tajga.

Źródło[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Wodospad.

Są to źródła wody lub lawy, generujące się na powierzchni lub w jaskiniach.

Skamielina[edytuj | edytuj kod]

Są to struktury z bloków kości i rudy węgla mające naśladować skamieliny. Generują się pod powierzchnią bagien lub pustyń.

Duże struktury[edytuj | edytuj kod]

Wąwozy[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Wąwóz.

Wąwozy to wysokie pęknięcia w ziemi. Wąwozy są często połączone z jaskiniami, opuszczonymi kopalniami oraz rzadziej z lochami i z kolejnym wąwozem. Są ułatwieniem, ponieważ schodząc w ich głąb można znaleźć cenne rudy, np. żelazo. Często występują w nich również źródła – wody lub lawy.

Jaskinie[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Jaskinia.

Jaskinie są generowane pod ziemią i w górach. Są podobne do wąwozów, tylko o innych kształtach. Niektóre mają wejście (lub kilka wejść) na powierzchni. Często na ścianach i stropach jaskiń można zobaczyć złoża rud. Pomagają niekiedy w odnalezieniu lochów. Zdarza się, że wyjście jaskini uchodzi do zbiornika wodnego lub oceanu. Można więc uznać taką jaskinie za jaskinię podwodną.

Opuszczone kopalnie[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Opuszczona kopalnia.

Struktury, które generują się tylko w podziemiach. Jest to jedyne miejsce w którym możemy zmierzyć się z pająkiem jaskiniowym. Umożliwiają to spawnery tych oto mobów. Wyglądają jak opuszczone szyby górnicze z drewnianymi podporami stropu. Można w nich znaleźć wagoniki ze skrzynią w których znajdują się cenne łupy np. złoto.

Twierdze[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Twierdza.

Podziemne obiekty, w których są liczne pomieszczenia (np. biblioteki, więzienia, sale z fontanną). Można w nich znaleźć skrzynie, żelazne i drewniane drzwi oraz portal do Kresu. Aby go aktywować potrzeba mieć najwyżej 12 oczu Kresu, jednak istnieje szansa, że kilka z pól jest już wypełnione.

Podwodne ruiny[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Podwodne ruiny.

Struktury te zapowiedziano w grudniu 2017. Te składające się z różnorodnych bloków (w odróżnieniu od podwodnych świątyń) pozostałości budowli mają pojawić się w snapshocie 18w09a.

Budowle[edytuj | edytuj kod]

Wioski[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Wioski.

Znajdują się w niej domy osadników. Możemy wyróżnić domy, dom kowala, kościół, studnia i pole uprawne. Można spotkać po kilka rodzajów budynków i kilka pól w wiosce. Budynki są wykonane z drewna, desek i bruku. Na polach, odgrodzonych blokiem pnia dębu, można znaleźć pszenicę, ziemniaki, marchewki oraz buraki. Występuje również pustynna odmiana wiosek, różniąca się jedynie budulcem. Wioski generują się również w tajdze, wtedy drewno zmienia rodzaj na świerkowy oraz na sawannie - drewno zmienia rodzaj na akacjowy.

Piramidy[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Piramida.

Struktura dodana w wersji 12w21a, pojawiająca się na pustyni. Wykonana jest głównie ze wszystkich trzech typów piaskowca. Jej centralną częścią jest piramida, a po boku są dwie wieże, ozdobione pomarańczową wełną. W centralnej części podłogi piramidy znajduje się wzór z wełny (lub barwnej utwardzonej gliny). Po odkopaniu jego, można zauważyć na dole cztery skrzynie, oraz pod spodem 9 bloków TNT aktywowanych kamienną płytką naciskową. W skrzyniach można znaleźć cenne rzeczy, np. szmaragdy, jak i kości i gnijące mięso.

Dżunglowe świątynie[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Dżunglowa świątynia.

Dżunglowe świątynie dodane w wersji 12w22a są głównie stworzone z bruku i bruku z mchem, które naturalnie mogą występować w dżunglach. Struktura ta posiada pułapki i ukryte pomieszczenie ze skrzynią.

Chatka wiedźmy[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Chatka wiedźmy.

Chatka wiedźmy to drewniana struktura dodana w wersji 1.4. Pojawiają się na bagnach i spawnują się w nich wiedźmy. W środku nich znajduje się stół rzemieślniczy, doniczka i kocioł. Aby się dostać do środka chatki trzeba wybudować schody, czymś się podsadzić, lub się tam teleportować, ponieważ normalnie owa struktura nie posiada schodów wejściowych. Nie może się w niej spawnować nic oprócz wiedźmy.

Leśny dwór[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Leśny dwór.

Leśny dwór jest dużą strukturą dodaną w wersji 1.11, generuje się ona w puszczy. Jest to jedyne miejsce gdzie można spotkać obrońców, przywoływaczy i dręczycieli. Jest zbudowana głownie z ciemnych brązowych desek, ciemnego dębowego drewna i bruku. Posiada 2-3 piętra, które zawierają wiele różnych pokoi.

Podwodna świątynia[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Podwodna świątynia.

Podwodna świątynia to duża struktura dodana w wersji 1.8 i generująca się pod wodą w biomie głębokiego oceanu. Zbudowana jest z latarni morskich, pryzmarynu, cegieł z pryzmarynu i ciemnego pryzmarynu. Generuje się w nich skarb – kilka bloków złota otoczone ciemnym pryzmarynem.

Pływają w niej strażnicy i starsi strażnicy.

Przydają się również hełm z zaklęciami oddychania i wydajności pod wodą. Niezbędne mogą okazać się także mikstury oddychania pod wodą i widzenia w ciemności. Celem ułatwienia oddychania pod wodą można umieścić drabinkę lub płytkę szklaną, która umożliwia zaczerpnięcie oddechu pod wodą.

Igloo[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Igloo.

Igloo występuje w ośnieżonych biomach. Jest to niewielka struktura zbudowana z lodu i śniegu pojawiająca się od wersji 1.9. Istnieje 50% szans, że pod igloo wygeneruje się również piwnica. W piwnicy takiego igloo można znaleźć między innymi: osadnika o profesji kapłana, zombie osadnika, statyw alchemiczny i 2 czerwone dywany.

Nether[edytuj | edytuj kod]

Oceany lawy[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Ocean lawy.

Oceany lawy to struktury pojawiające się w Netherze. Są takie jak jeziora w świecie (świecie podstawowym), z tą różnicą, że są wiele razy mniejsze, oraz często są otoczone kamieniem

Fortece[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Forteca Netheru.

Fortece to struktury zbudowane z netherowych cegieł, płotków, płyt i schodów. Pojawiają się w nich pomieszczenia ze skrzyniami, spawnerami oraz netherowymi brodawkami rosnącymi na piasku dusz. Czasami portal do Netheru może pojawić się w fortecy.

Portal do Netheru[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Portal Netheru.

To struktura, która pojawia się po wejściu do Netheru i umożliwia powrót. Jest zbudowana z obsydianu i z portalu do Netheru.

Kępy jasnogłazu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Kępa jasnogłazu.

Są to struktury generujące się na sklepieniu Netheru, z których wydobywać można jasnopył, podobnie jak surowce z żył rud.

Kres[edytuj | edytuj kod]

Główna wyspa[edytuj | edytuj kod]

Jest to duża wyspa przy której lub w której pojawia się obsydianowa platforma. 1000 bloków od niej generują się mniejsze wyspy. Cała składa się z Kamienia Kresu i słupów z obsydianu.

Słupy z obsydianu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Obsydianowe słupy.

Słupy z obsydianu to naturalnie generowane struktury pojawiające się tylko na głównej wyspie Kresie. Na ich szczycie znajdują się kryształy Kresu, które, leczą smoka, więc to one muszą być zniszczone jako pierwsze. Niektóre kryształy są otoczone kratami. Po dotknięciu kryształu wybucha on i zadaje obrażenia. Do zniszczenia tego kryształu zalecane jest użycie łuku. Są cennym źródłem obsydianu.

Obsydianowa platforma[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Obsydianowa platforma.

Obsydianowa platforma to kwadrat zbudowany z 25 sztuk obsydianu, na którym generuje się gracz po wejściu do Kresu.

Fontanna Kresu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Fontanna Kresu.

Fontanna Kresu to struktura zbudowana ze skały macierzystej, pochodni, jaja smoka Kresu i portalu Kresu. Generuje się na środku okręgu z obsydianowych słupów w Kresie na głównej wyspie. Po zabiciu smoka, zmienia się w portal powrotny do zwykłego świata. Gdy gracz ułoży na niej w czterech różnych, przeciwnych kierunkach kryształ Kresu, to smok zostanie odrodzony.

Brama Kresu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Brama Kresu.

Brama Kresu to obiekt, który pojawia się po zabiciu smoka Kresu. Jest w całości zbudowana z skały macierzystej, a w środku znajduje się portal prowadzący do odległych wysp Kresu, przez który przejść można rzucając perłę Kresu. Gdy wejdzie się w niego, w miejscu, do którego się teleportował gracz, pojawia się portal powrotny.

Miasta Kresu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Miasto Kresu.

Miasta Kresu to struktury, które generują się dość rzadko na zewnętrznych wyspach Kresu. Budowle mają kształt wieży. Są zbudowane z wszystkich odmian bloku purpuru oraz cegieł kresu. Występują w nich shulkery. Znajdują się tam liczne skrzynki z cennymi przedmiotami.

Statki Kresu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Statek Kresu.

Statki Kresu to mniejsze od miast Kresu struktury pojawiające się czasami przy nich zbudowane z tych samych materiałów. Bardzo rzadko pojawiają się same. Można w nich znaleźć skrzynki z cennymi przedmiotami, Elytrę oraz 2 mikstury. Na dziobie statku znajduje się głowa smoka Kresu.

Drzewo refrenusu[edytuj | edytuj kod]

Information icon.png Osobny artykuł: Drzewo refrenusu.

Są to struktury przypominające drzewa, bez liści. Naturalnie występują na mniejszych wyspach kresu. Na końcach gałęzi rosną rośliny i kwiaty refrenusu. Można je zasadzić na Kamieniu Kresu za pomocą Kwiatu refrenusu.

Portal powrotny[edytuj | edytuj kod]

Portal wyglądający tak jak Brama Kresu ale teleportujący spowrotem do niej. Generuje się na dalszych wyspach kresu.

Promotional Content